Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Nederland blijft achter in Europa met online verkoop

NL webshops / online verkoop minder dan gemiddeld in EUTerwijl e-commerce enorm blijft groeien, blijkt ons land toch wat achter te lopen op de rest van Europa wat betreft online verkoop. De Europese Commissie presenteerde afgelopen week een scorebord, waarop de verschillende Europese landen te zien zijn – samen met het aandeel in online verkoop dat bij die landen hoort.
 
Verrassend is dat Nederland lager scoort dan het gemiddelde. Belangrijk om te vermelden is dat er is uitgegaan van bedrijven met 10 werknemers of meer. Een groot deel van deze bedrijven zal al langer bestaan, en komen dus vanuit een ‘offline’ verdienmodel. Juist deze bedrijven hebben moeite om ook online een grote omzet te behalen, zo blijkt uit de cijfers.
 
Het is namelijk zo dat die bedrijven gemiddeld 13% van de omzet uit online/e-commerce halen. Het gemiddelde in Europa ligt op dit moment op 15%. Ter vergelijking: bijvoorbeeld in Tsjechië haalt bijna een kwart (24 procent) van zijn inkomsten uit digitale verkoop. Een flink verschil dus, en ondanks dat dit niet hoopvol stemt brengt het natuurlijk ook voldoende kansen. Deze bedrijven kunnen nog een mooie stap maken om meer omzet via e-commerce binnen te halen.
 

Nederlandse bedrijven online

Een ander interessant gegeven dat uit de cijfers van de Europese Commissie naar voren komt, is het aantal Nederlandse bedrijven dat het online kanaal gebruikt om omzet te genereren. We zien namelijk dat 18% van de Nederlandse bedrijven (wederom met minimaal 10 medewerkers) minimaal 1% van de omzet uit online en/of e-commerce haalt. Ook dit cijfer laat dus zien dat er nog kansen te over zijn voor een groot deel van het bedrijfsleven in ons land.
 
Dit gemiddelde ligt wederom lager dan in andere landen in Europa: zo noteren Zweden, Denemarken, Tsjechië, Ierland, België, Duitsland en Groot-Brittannië een hoger percentage.
Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down