Het is nog even wachten totdat de dienst in Nederland beschikbaar is, maar we willen jullie de mogelijkheden van Google Now niet onthouden. Op dit moment is de service al te gebruiken in de Verenigde Staten, en de eerste resultaten laten zien dat dit weleens dé verbinding tussen online en offline kan zijn.
Wat doet Google Now precies? Via de (Android, voorlopig alleen) app wordt er bijgehouden naar welke producten je online zoekt, deze data wordt opgeslagen. Wanneer je in de buurt komt van een fysieke winkel waar dit product ook verkocht wordt, krijg je daarvan een melding.
Wanneer er meerdere winkels zijn die het product aanbieden, dan worden deze prijzen vergeleken. Het is nu nog niet mogelijk om de voorraad te bekijken, je zal dus naar de winkel moeten om te zien of het product er is, maar het gerucht gaat dat Google ook deze functionaliteit zou willen toevoegen.
Voor webshops die enkel online verkopen, en dus geen fysieke locatie hebben, zal Google Now niet direct een toegevoegde waarde bieden. Uiteraard is het wel goed om door middel van de data ook ‘stenen’ winkels in de gaten te kunnen houden, en te zien wat zij met prijzen doen. Op die manier kun je beter op prijs concurreren.
Voor bedrijven die wel een offline winkel erbij hebben, ontstaat een mooie verbinding tussen online en offline. Iedereen heeft zijn smartphone tegenwoordig op zak en kan dus op ieder moment worden gealarmeerd over relevante producten in de buurt – dit kan een enorme boost gaan geven aan de offline winkels.
Google Now zet de trend door van het belangrijker worden van de samenwerking tussen offline en online. Waar webshops eerst enkel naar online keken, kijken zij ook steeds meer naar de mogelijkheid van fysieke verkooppunten. Wanneer de service in Nederland beschikbaar is lees je dat natuurlijk hier!