Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Onderzoek naar logistiek in e-commerce; webshops blijven zich ontwikkelen

Webwinkel logistiekVoor het derde opeenvolgende jaar heeft DeliveryMatch onderzoek gedaan naar de logistieke ontwikkelingen binnen e-commerce in Nederland, om een goed beeld te geven van de bewegingen op dat vlak. Er komen aan aantal interessante resultaten aan het licht. Hoe staan de Nederlandse webwinkels er logistiek gezien voor?
 
Opvallend is bijvoorbeeld de vergelijking met e-commerce in Duitsland en Engeland. Webwinkels in ons land lopen voorop met het aanbieden van een flexibel verzendmodel; zo laat mogelijk bestellen en toch morgen in huis. De helft van de webshops in Nederland met dit model maakt hier actief reclame voor, en 45% daarvan neemt bestellingen aan tot 9 uur in de avond of later – terwijl het pakket de volgende dag wordt afgeleverd. In de eerder genoemde landen ligt dat 4 tot 6 uur vroeger, een duidelijk verschil dus.
 

Verzending

Verder is het interessant dat de gemiddelde verzendkosten steeds verder dalen. In 2012 zijn deze ongeveer 10% gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Gratis verzending wordt aangeboden door 15% van de webwinkels, dat cijfer is gelijk gebleven. Wel is een sterke stijging te zien in het aantal webshops dat gratis verzending aanbiedt vanaf een bepaalde orderwaarde; 33% tegenover 18% in 2010. Een duidelijke trend, die door de toenemende eisen van klanten zich de komende jaren verder zal uitdrukken.
 

Afhalen

Ook opvallend is de stijging in het aanbod bij zogeheten afhaalpunten. Landelijke punten zoals Kiala, waar de klant een pakket kan ophalen in de buurt, worden door 22% van de webwinkels ingezet tegenover 13% het jaar ervoor. Op dit punt kunnen we nog wel veel leren van bijvoorbeeld Duitsland, waar al ruim 60% van de webshops deze methode hanteert.
 
E-commerce in Nederland blijft zich ontwikkelen, ook op het gebied van logistiek. Door de toenemende wensen van de klant zal dit ook de komende jaren nog blijven gebeuren, zo is de verwachting.
Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down