Als het aan de voorspellingen van het CBS ligt, gaan de Nederlandse webshops dit gemiddeld 10% groeien. Dat blijkt uit cijfers van die organisatie, die maandelijks bekend worden gemaakt. In oktober was er een groei van 9,5% in e-commerce uitgaven in ons land, ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
Op dit moment staat het totale cijfer voor de groei van webwinkels op 9,4% over de eerste tien maanden van jaar. Wanneer de decembermaand zo goed is als velen verwachten (de maand is traditioneel goed qua omzet in verband met de feestdagen) dan kan de groei voor het gehele jaar weleens boven de 10% uit gaan komen. Een erg mooi cijfer natuurlijk, zeker vergeleken met de teruglopende omzetten die er in andere branches te zien zijn.
Het cijfer gaat om pure e-commerce spelers, bedrijven met stenen winkels die e-commerce als extra tak hebben worden niet meegenomen in de cijfers, zo geeft het CBS aan: 'De cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die reguliere winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven.'
Des te meer wordt daarmee duidelijk dat webwinkels weinig last van de crisis lijken te hebben gehad, en nog steeds niet hebben. De uitgaven van consumenten in online winkels stijgt al jaren, en laat dus ook dit jaar weer een gezonde groei zien. Door het toenemende vertrouwen in online aankopen kiezen we dit jaar (zo is de verwachting) er ook massaal voor om onze sinterklaas- en kerstaankopen via internet te doen.
Het lijkt daarbij vooral zo dat mensen het gemak van op afstand bestellen erg belangrijk vinden. Tijdens de decembermaand zijn winkels vaak erg druk, een probleem dat bij online winkelen niet bestaat.