Ons land had een aantal jaren geleden nog een flinke achterstand wat betreft mobiel e-commerce in Europa, maar dat hebben we ondertussen goedgemaakt. Op dit moment zit Nederland zelfs in de voorhoede als er gekeken wordt naar het aantal aankopen via een mobiel apparaat, zo bleek uit uitspraken van Forrester Research.
‘Als je kijkt naar het mobiele shopgedrag laat Nederland zich beter vergelijken met Japan en Zuid-Korea dan met Duitsland of zelfs de UK’, zo sprak Martin Gill van het onderzoeksbureau. De Aziatische landen staan bekend om hun grote aandeel van mobiel op de webshops in het land. Op dit moment is er in Nederland een aandeel van 6% weggelegd voor aankopen via mobiele apparaten zoals een smartphone of tablet, een cijfer dat naar verwachting gaat groeien tot 14% in 2017. Daarmee heeft ons land samen met Zweden het hoogste cijfer in Europa.
Forrester ontwikkelde ook een scorekaart die de verschuiving binnen e-commerce naar mobiel laat zien. Daarbij wordt gekeken naar het aantal mobieleapparaten waarmee consumenten online gaan (bepalend voor 20 procent van de score), het aantal bezoeken (40 procent) en de locaties waarop ze mobiel internetten (40 procent).
Bij deze scorekaart behaalde Nederland 27 punten, meer dan Frankrijk, Duitsland en ook de UK. Een toch wel verrassende uitslag, op basis van de resultaten van een paar jaar geleden.
Gill streepte ook nog even aan dat Forrester ziet dat smartphones en tablets niet enkel belangrijk zijn om als eindpunt te fungeren bij een aankoop, maar dat deze apparaten ook eerder in de ‘customer journey’ gebruikt worden. Ze zijn daarmee dus onderdeel van het beslissingsproces van de consument – en mobiel kan dus niet langer genegeerd worden. ‘Mobiel is als de lijm tussen de verschillende kanalen, zorg dat u zich daarvan bewust bent’, zo zei hij.