Wanneer je als webwinkel gebruik maakt van advertenties op websites van derden, dan is het goed om deze zelf door te meten om te zien wat de meeste impact heeft. Maar wanneer je een beperkt budget hebt kan dat soms lastig zijn. Gelukkig is er nu meer inzicht in statistieken van online advertenties in het algemeen.
In een onderzoek van RTB House is namelijk enorm veel data rondom online advertenties gebruikt om conclusies te kunnen trekken wat betreft resultaten. En daar komen wel wat verrassingen naar voren. Zo wordt er meer op online advertenties geklikt in het weekend, zoals ook eigenlijk wel verwacht was, maar leiden deze kliks niet altijd tot aankopen. Juist op maandag en dinsdag, wanneer er relatief minder kliks zijn, is de omzet per klik het hoogst. Het lijkt er dus op dat mensen zichzelf nog even wat tijd geven om over een aankoop na te denken, die dan gedurende de week wordt geplaatst.
Zeker voor webshops met een gelimiteerd budget is deze informatie erg welkom. Zij kunnen een kleine campagne rond deze dagen inzetten om de meeste waarde uit de investering te halen.
Wat ook interessant is, is dat de meeste online bestellingen op maandag en dinsdag in de ochtend worden geregistreerd. Op maandag is dat voor tien uur, en op dinsdag voor elf uur. Dat betekent dat het steeds ‘gewoner’ wordt om op kantoor online bestellingen te plaatsen, iets wat natuurlijk invloed heeft op onze koopbeslissingen. Werd er een aantal jaren geleden vooral in de avond en in het weekend besteld, dat lijkt nu te verschuiven naar binnen kantooruren.
Het onderzoek laat zien dat webwinkels die advertentiecampagnes inzetten deze wellicht moeten aanpassen wat betreft de frequentie. Maar natuurlijk blijft gelden: meet het vooral zelf goed door, want bovenstaande resultaten zullen uiteraard niet voor iedere markt en/of product op gaan.