Meer online oriëntatie en offline aankopen

Meer online oriëntatie en offline aankopen

Er wordt door meer mensen online georiënteerd om daarna offline een aankoop te doen, dan andersom. Dat is de conclusie van een onderzoek dat ABN Amro deed onder haar klanten. Een opvallende uitkomst, aangezien veel retailers juist denken dat mensen in hun winkels komen kijken om dan online het product daadwerkelijk te kopen.

Volgens het onderzoek van ABN Amro gaf 3% van de ondervraagden aan weleens in een winkel te ‘showroomen’ en dan online op zoek te gaan naar de beste prijs. Daar tegenover gaf 28% (!) aan het weleens andersom te doen. Voor veel winkels kan dat een reden zijn om meer vertrouwen te hebben in de toekomst.

“Hiermee wordt de gedachte dat fysieke retailers ten onder zullen gaan aan de opkomst van “online” ontkracht”, zegt Chris Meijers van ABN Amro. “Het groeipotentieel ligt bij de fysieke retailer die bereid is te investeren in cross channel en hiermee klanten de mogelijkheid biedt te profiteren van het beste dat beide werelden bieden.”

Wanneer we op deze cijfers afgaan betekent het dat er voor retailers nog voldoende mogelijkheden liggen. Er zijn veel winkels die de stap naar online niet zetten omdat ze bang zijn dat dit kanaal de winkel in de weg zal zitten, maar dat lijkt dus niet helemaal te kloppen.

Het is daarbij nog goed om op te merken dat 74% van de ondervraagden aangeeft niet zonder fysieke winkels te kunnen, om verschillende redenen. In de discussie die is opgelaaid sinds de opkomst van webwinkels lijkt er dus wat rust te kunnen komen, nu blijkt dat fysieke en online winkels elkaar eerder aanvullen dan in de weg zitten.

 

Terug naar overzicht