De Nederlandse Bank (DNB) heeft de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek dat het afgelopen jaar heeft gedaan naar online aankopen over de grens, en daaruit blijkt dat internationaal online shoppen achter blijft. Vooral de redenen die consumenten aandragen zijn daarbij opvallend te noemen.
DNB geeft namelijk aan dat mensen vooral zorgen hebben over de hoge kosten die internationale betalingen met zich meebrengen. Ook andere oorzaken spelen een rol.
‘Het aantal Nederlanders dat wel eens naar het buitenland betaalt is weinig veranderd de afgelopen jaren. Dat is opvallend, vooral daar waar het gaat om online aankopen, aangezien het online winkelen in Nederland al enkele jaren in de lift zit. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn de taal of onzekerheid over de levering van een bestelling in het buitenland. Het DNB onderzoek laat echter ook zien dat de betaling een mogelijke reden is waarom het online winkelen over de grens nog altijd beperkt blijft’, aldus DNB op haar website.
Vooral het feit dat mensen opkijken tegen de kosten van betalen is opvallend, omdat deze kosten er simpelweg niet zijn. Niets zou dus internationale aankopen in de weg moeten staan: ‘Dit is verassend, omdat internetbetalingen uit Nederland naar andere Europese landen voor consumenten standaard gratis zijn, net als betalingen binnen Nederland. Dit laat zien dat er ruimte is voor verdere voorlichting. Daarnaast zullen met de overgang op IBAN ook op het gebied van veiligheid, snelheid en gebruiksgemak de verschillen tussen internetbetalingen binnen Nederland en naar andere Europese landen grotendeels verdwijnen.’
Het is niet helemaal duidelijk of DNB ook heeft gekeken naar transacties die bijvoorbeeld via Paypal of soortgelijke platformen gedaan worden. Deze zijn ook populair bij aankopen in het buitenland.
Wel verwacht DNB dat de komst van IBAN de internationale e-commerce moet gaan stimuleren. Doordat iedereen eenzelfde soort rekeningnummer krijgt wordt het veel gemakkelijker om betalingen te doen.