Met de snelgroeiende e-commerce sector in ons land, kijken veel Nederlandse webshops voor uitbreiding al snel naar België. Dat land heeft traditioneel een achterstand, en kan daarmee niet snel concurrentie bieden tegen de shops die de grens overgaan. Toch is daar wat aan het veranderen.
De laatste cijfers die bekend zijn gemaakt omtrent de markt in België, laten zien dat het aantal webshops daar snel toeneemt. Op dit moment wordt er gemiddeld een nieuwe webwinkel per dag geopend, en meestal nog wat meer, aangezien er dit jaar al ruim 400 webshops zijn bijgekomen. Dat blijkt uit een onderzoek van zelfstandigenorganisatie NSZ. Andere brancheorganisatie willen de cijfers niet bevestigen, maar het is wel duidelijk dat de groei er goed inzit.
De reden voor de snelle groei kan gezocht worden in het feit dat internet ook in België steeds belangrijker wordt, nu meer en meer mensen het normaal zijn gaan vinden om via het internet te shoppen. Dat zorgt ervoor dat ook traditionele retailers de stap naar een webshop wagen, om daarmee een extra verkoopkanaal in te richten.
"Het internet wordt steeds meer gezien als een volwaardig verkoopkanaal. Bovendien zijn de startinvesteringen miniem in vergelijking met het opstarten van een klassieke winkel", vertelt een woordvoerder van het NSZ. "Een webwinkel heeft ook een breder bereik daneen klassieke winkel, die het louter moet hebben van de lokale consument."
Of retailers een stap zullen gaan maken naar 100% online valt te betwijfelen, zeker doordat deze ontwikkeling tijd nodig zal hebben. Maar het is duidelijk dat er in België een verschuiving aan het plaatsvinden is, spannende ontwikkelingen dus.
“De klassieke winkel is niet ten dode opgeschreven. Maar men mag niet nalaten om nieuwe (online) kanalen te gebruiken om succesvol te blijven", aldus het NSZ.