In 7 stappen naar een betere e-commerce strategie (deel 1)

In 7 stappen naar een betere e-commerce strategie (deel 1)

Nu steeds meer consumenten naar het internet en hun smartphone trekken om aankoopbeslissingen te nemen, verandert de economie wereldwijd van fysieke winkels naar digitale shops. E-commerce groeit, en blijft groeien door de impuls van de enorme toename in mobiel gebruik. Dat betekent dat bedrijven die online actief zijn ook moeten blijven kijken naar hun e-commerce strategie.

Meer en meer bedrijven zoeken hun toevlucht naar het internet, op zoek naar nieuwe manieren om hun omzet een boost te geven. Bijna ieder product of service is tegenwoordig te vinden met een klik op de laptop, of een swipe op een smartphone. Uit recente onderzoeken is tevens gebleken dat e-commerce klanten erg loyaal zijn naar webshops waar ze een goede ervaring hebben gehad, nog meer loyaal dan ze naar fysieke winkels zijn. Dat zorgt ervoor dat webshops ervoor moeten zorgen dat klanten een optimale ervaring krijgen voorgeschoteld, om dat te kunnen bewerkstelligen moet er een duidelijke strategie zijn: in dit artikel van 2 delen lopen we door 7 stappen heen die kunnen bijdragen aan een betere e-commerce strategie voor 2014.

1.
Een omgeving voor gebruikers

Wanneer consumenten een product niet kunnen vasthouden om het van alle kanten te bekijken, moet een webshop een klant op een andere manier overtuigen. Dat betekent dat de omgeving moet worden ingericht op de gebruiker: dat begint bij het ontwerp, dat een bepaald gevoel moet uitstralen. Alles dat daarin terugkomt, denk daarbij aan de teksten maar ook de fotografie en de tone-of-voice, moet aansluiten op de uitstraling. Ook is een persoonlijke aanpak richting de gebruiker erg belangrijk.

2.
Zet iets neer dat u zelf ook zou gebruiken

Gaat u een nieuwe webshop neerzetten, of een update van de huidige site, dan is het goed om dit te laten testen door vrienden, familie en medewerkers. Deze mensen kunnen u vertellen of ze de site zelf zouden gebruiken en nog belangrijker, waarom ze dat eventueel niet zouden doen. Een webshop kunt u neerzetten zoals u het zelf graag zou willen zien, waardoor het goed aansluit bij de wensen van een gemiddelde consument.

Meer in deel 2!

Terug naar overzicht