Als online shop verwelkom je iedere dag weer nieuwe bezoekers. Een groot gedeelte daarvan is nieuw, het is voor hen de eerste kennismaking met de website. Dat betekent dat je daaraan de nodige aandacht moet besteden: het draait immers allemaal om die eerste indruk!
Daarbij is vooral de homepage belangrijk – een hoog percentage (gemiddeld genomen) van nieuwe bezoekers komt binnen op de homepage, daar zal de kennismaking plaatsvinden. Het is van belang om die optimaal in te richten zodat nieuwe bezoekers kunnen worden geconverteerd naar klanten, een aantal tips:
Een nieuwe bezoeker zal zijn weg nog moeten vinden. Dit begint met een duidelijke navigatie, breng structuur en vooral logica aan door te werken met duidelijke hoofdcategorieën en een subnavigatie. Zo kunnen deze bezoekers snel zien waar ze moeten zijn. Vergeet vooral ook de zoekfunctie niet, een essentieel onderdeel van de navigatie. Weet de bezoeker geen geschikte categorie te vinden zal hij zelf kunnen gaan zoeken, in plaats van elders te gaan kijken.
Ook het ontwerp speelt een belangrijke rol: het gebruik van kleuren kan de bezoeker een vertrouwd gevoel geven, waardoor deze besluit om te blijven hangen. Daarnaast is de witruimte iets om niet te vergeten, door de nodige rust te bieden kan de bezoeker rondkijken naar geschikte producten.
Een webshop draait uiteindelijk om de producten die het verkoopt, laat dat dus ook vooral zien op de homepage! Door bijvoorbeeld een selectie te laten zien van nieuwe en/of populaire producten kun je nieuwe bezoekers direct inzicht geven in het assortiment van de webshop. Het kan zomaar het verschil in een webshop maken tussen ‘verder zoeken’ of ‘verder kijken’.
Zomaar een aantal punten waarmee je de homepage (beter) kunt inrichten om de eerste indruk van een bezoeker te optimaliseren, en op weg te gaan naar meer klanten!