Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 036 30 200 15

Hoge verwachtingen e-commerce in 2014 voor België

Voor Nederlandse webwinkels die denken aan uitbreiden naar onze zuiderburen, lijkt dit jaar uitermate geschikt te zijn. Er zijn veel positieve cijfers te melden voor de e-commerce prestaties in België, en de groei lijkt alleen maar door te gaan zetten.

In vergelijking met het jaar ervoor nam de omzet in 2013 met 18,4% toe tot een totaalbedrag van 1,8 miljard euro. In België opent een nieuwe webshop elke dag virtueel de deuren. En daarnaast is het e-commerce klimaat steeds aantrekkelijker aan het worden. Een aantal voorbeelden;

Keurmerk
Terwijl we in Nederland een flinke hoeveelheid keurmerken zien voor webshops, is er in België al sinds jaar en dag een vertrouwd label: BeCommerce. Dat keurmerk geeft aan dat een webshop aan bepaalde voorwaarden voldoet, en het wekt dan ook veel vertrouwen bij consumenten.

Mobiel
Omdat 51% van de mensen in België (hoogste van Europa) nog geen smartphone heeft, zou je mobiel hier niet verwachten als voorbeeld – maar daar zit juist het voordeel. Er ligt nog een grote groeimarkt. Een markt die zal bijdragen aan nog meer e-commerce omzet wanneer deze tot bloei komt.

Afhaalpunten
Uit een onderzoek van ComScore is gebleken dat online shoppers in België hun bestellingen bij voorkeur afhalen bij een winkel of ander afhaalpunt, in plaats van deze te laten thuisbezorgen. Dat is anders dan in ons land, maar door de wijde verspreiding van afhaalpunten stimuleert dit bestellingen.

Conversie
Uit hetzelfde onderzoek blijft dat in België bijna 58% van de online shoppers een winkelwagentje vult maar deze weer verlaat zonder af te rekenen. Dat is een stuk hoger dan in de rest van Europa, en geeft daarmee kansen aan Nederlandse webwinkels die in de afgelopen jaren al veel ervaring hebben kunnen opdoen met het optimaliseren van conversie.

In dit jaar kunnen er weleens veel webwinkels de stap naar België gaan maken. Er liggen in ieder geval voldoende groeikansen.

magnifiercrosschevron-down