Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Grote prijsverschillen Nederlandse webwinkels

De Consumentenbond heeft, voor de nieuwe Consumentengids, een onderzoek gedaan naar de prijzen van consumenten electronica in Nederland. Ze hebben daarvoor vele Nederlandse webwinkels onderzocht, en hun bijbehorende prijzen voor bepaalde producten. Daaruit blijkt dat die prijzen erg ver uit elkaar liggen.

Onderzoek

De Consumentenbond deed onderzoek naar 1800 producten in het electronica segment, producten die veelal bij meerdere webshops in ons land te koop zijn. Dat het loont om webshops te vergelijken voordat een aankoop wordt gedaan, is wel duidelijk geworden in het onderzoek. De prijs verschilt soms zo erg dat een consument bij de ene webshop bijna twee keer het product kan kopen voor de prijs die bij de vergelijkbare webshop wordt aangeboden.

Opvallend is dat de Consumentenbond een actieve rol speelt in het adviseren van online shoppers. Zij geven in de nieuwste Consumentengids aan dat veel webshops die zich een image van ‘discounter’ aanmeten, bijvoorbeeld door de domein- of bedrijfsnaam, niet altijd de goedkoopste optie zijn. 'Wie online gaat shoppen, moet zich niet laten leiden door het imago van een webwinkel. Een doorgaans wat duurdere webshop kan voor bepaalde producten ineens fors goedkoper zijn dan de concurrentie.’

Daarnaast geeft de Consumentenbond een waarschuwing af aan online shoppers voor het gebruik van een ‘aanbieding’ categorie op webshops, waar vaak helemaal geen aanbiedingen in staan. Het gaat vaak om producten die verouderd zijn, maar qua prijs niet als aanbieding kunnen worden aangemerkt.

De Consumentenbond lijkt met het oog op de aankomende feestdagen de consument even op scherp te willen zetten. Voor webshops kan het onderzoek aanleiding zijn om bovenstaande zaken nog eens goed door te lopen, en ook het belang van de aanwezigheid op bijvoorbeeld vergelijkingssites zal moeten worden bekeken. Om tijdens de feestdagen goed te presteren zal het de klant zo makkelijk mogelijk moeten worden gemaakt, aangezien deze ook steeds kritischer wordt.

Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down