Grootste e-commerce potentie in China en Japan

Grootste e-commerce potentie in China en Japan

Adviesbureau A.T. Kearney heeft de resultaten van een onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt welke landen in de wereld de meeste potentie voor e-commerce bedrijven hebben. De Global Retail E-Commerce Index is een overzicht van scores op verschillende criteria, en Japan en China komen daar als de winnaars naar voren.

De twee Aziatische landen zijn volgens Kearney het meest interessant om als e-commerce organisatie op te richten. Zowel China als Japan hebben een grote markt die in opkomst is, en waar er veel potentie ligt voor een enorme groei. De landen die in de Index werden opgenomen, werden beoordeeld op deze vier criteria: de omvang van de online markt, het consumentengedrag, de infrastructuur (inclusief logistiek en betalingen) en het groeipotentieel.

Verschillende bronnen zijn gebruikt om de cijfers zo nauwkeurig mogelijk te krijgen, zo geeft Kearney aan.

China

Vooral China doet het goed volgens het onderzoek van het bureau. Er zijn in het land al ruim 200 miljoen mensen die online shoppen, maar er leven in het land ruim 1,3 miljard mensen. A.T. Kearney geeft aan dat de verwachting is dat de online uitgaven in China de komende vijf jaar zullen verviervoudigen, iets dat de potentie van het land onderstreept. Er zijn al grote e-commerce spelers aanwezig in China, maar buitenlandse bedrijven lijken nog altijd niet echt voet aan de grond te krijgen, daar ligt dus nog een grote uitdaging.

Andere landen die goed scoren in het onderzoek zijn de VS, Groot-Britannië en Zuid-Korea. Zij maken de top 5 compleet en hebben dus ook een grote potentie. Nederland vinden we terug op plek 19. Uiteraard heeft ons land een grens wat betreft potentie, doordat we een gelimiteerd aantal inwoners hebben en zaken zoals logistiek en infrastructuur hier al goed geregeld zijn.

Terug naar overzicht