Google Shopping voegt ratings toe

Google Shopping voegt ratings toe

Webwinkels die met Google Shopping werken kunnen vanaf nu ook beoordelingen toevoegen aan hun productadvertenties. Allereerst alleen in Amerika, maar de rest van de wereld moet snel volgen. Volgens de zoekmachine gigant zorgt er toevoegen van ratings ervoor dat er veel meer mensen klikken op de advertenties, en dat dit voor webshops dus een waardevolle toevoeging is.

Google Shopping is het onderdeel binnen de zoekmachine waar producten worden getoond (rechtsboven) bij het invoeren van een zoekopdracht. Wanneer die opdracht relevant is aan bepaalde producten, zullen die worden getoond. Ze kregen de afgelopen al een steeds prominentere plek, en dat wordt nu alleen maar verder doorgevoerd. Er kunnen beoordelingen van de webshop worden gebruikt om weer te geven bij de advertenties – dit gaat dan van 1 tot maximaal 5 sterren.

Reviews delen
Bij het testen van deze nieuwe functie zal Google verschillende bronnen gebruiken om de reviews vandaan te halen. Zo zullen externe vergelijkers, keurmerken en nieuwssites gebruikt worden – Google geeft wel aan dat het later de beschikking moet hebben over de reviews op de webshop zelf, en deze ook wil gaan gebruiken. Dit lijkt samen te hangen met Google’s eigen keurmerk Trusted Stores, dat later in Nederland uitgerold moet gaan worden. Door deze reviews exclusief te kunnen gebruiken in Trusted Stores kan Google de mogelijkheid bieden deze bij de Shopping resultaten te tonen – voort wat hoort wat, dus.

Meer verkeer
De zoekmachine is achter de schermen al een tijdje bezig om de nieuwe functie te testen, en geeft aan dat de resultaten positief zijn uitgevallen. De click-through rate neemt sterk toe, wat dus zorgt voor een stuk meer verkeer voor webshops – daarnaast zouden de conversies ook groeien, er komt dus kwalitatief beter verkeer.

Het is op dit moment nog niet helemaal duidelijk wanneer de nieuwe functie ook in Nederland beschikbaar wordt, maar aan de plannen van Google te zien zal dat niet lang moeten duren.

Terug naar overzicht