Google Shopping niet langer gratis voor webwinkeliers
Het is voor webwinkeliers per direct niet meer mogelijk om gratis gebruik te maken van Google Shopping. De service van Google, waar consumenten producten kunnen vinden en vergelijken, wordt een advertentiekanaal waar webshops hun producten kunnen etaleren.
Hoe populair de productzoekmachine van Google precies is binnen Nederland valt niet te zeggen, maar feit is dat steeds meer consumenten er een bezoek brengen in de zoektocht naar een bepaald product. Zoals Google zelf de service omschrijft: ’Wanneer een winkelende gebruiker naar uw artikel zoekt, wordt uw productvermeldingsadvertentie - met een foto van het artikel, de prijs van het artikel en de naam van uw winkel - door Google weergegeven’
Niet langer gratis
Het kanaal zal dus per direct niet langer gratis zijn. Dit was door Google al lange tijd geleden aangekondigd, en ondanks dat op de site nog te lezen is dat de service gratis is, is dit dus niet meer zo. Het is wel de verwachting dat veel webwinkels gebruik zullen blijven maken van Google Shopping – de verschillende cases die online te vinden zijn vertellen positieve geluiden over bijvoorbeeld conversie. Hier is ook een onderzoek te lezen naar de click-through rate, die eveneens hoger uitvalt.
Concurrentie
In Nederland kennen we al jaren productvergelijkers als Kieskeurig, Beslist en anderen. Deze maken sinds de introductie een deel uit van het beslissingsproces van online klanten. Een voordeel dat Google heeft is uiteraard de zoekmachine – het enorme bereik dat ze daar kunnen bieden zal een groot pluspunt zijn voor adverteerders, die ineens een bredere doelgroep kunnen aanspreken. Met Google hebben de vergelijkers in ons land er dus een geduchte concurrent bijgekregen, interessant om te zien hoe dat innovatie bij de aanbieders zal stimuleren.
Voor webwinkeliers die binnen Google Shopping actief zijn wordt het dus een kwestie van meten, om te zien of de betaalde variant voldoende opbrengsten kan genereren.