Google gaat klantbeoordelingen toevoegen aan zoekresultaten

Google gaat klantbeoordelingen toevoegen aan zoekresultaten

Google gaat wederom een aanpassing doen in haar zoekmachine die van invloed is op hoe e-commerce bedrijvennaar voren komen. Ze zijn namelijk van start gegaan met het testen van klantbeoordelingen binnen de zoekresultaten, zodat bezoekers nog meer informatie krijgen zonder dat ze hiervoor hoeven door te klikken.

Test

De test is uitgerold in de Verenigde Staten, Engeland en Canada. Er is een selectie gemaakt van (grote) bedrijven waarbij deze gegevens worden weergegeven in de zoekmachine, om te zien of dit een positieve invloed heeft. Google geeft aan dat de eerste resultaten goed zijn, en dat er ongeveer tien procent meer kliks naar de geselecteerde bedrijven gaan wanneer de beoordelingen erbij staan.

De webwinkels worden beoordeeld op klantenservice, het afhandelen van claims, de korting die ze geven, en nog een aantal kenmerken. De ratings worden verzamelt op Google’ Customer Surveys platform, dat te vergelijken is met de reviewsites die we in Nederland veel gebruiken. De webshops in de test hebben op alle punten meer dan 1000 beoordelingen ontvangen, maar het is niet duidelijk of dit ook een voorwaarde is wanneer de dienst openbaar wordt. Het is sowieso de vraag wanneer dit voor iedereen beschikbaar komt, en in welke landen, daar zegt Google op dit moment niets over.

Het Customer Surveys platform is in Nederland nog niet echt ingeburgerd, maar het is een manier om data van klanten te vergaren. Dit kost wel geld per ingevuld onderzoek – daar ligt dan ook de manier voor Google o geld te verdienen met deze nieuwe feature. Het weergeven van de beoordelingen kost niets, dat is een gratis dienst, maar er wordt wel veel geld uitgegeven om de data voor de beoordelingen binnen te krijgen.

We zullen zien hoe dit zich gaat ontwikkelen en of deze mogelijkheid ook voor Nederland beschikbaar wordt. In dat geval zullen we er uiteraard nog even op terug komen!

Terug naar overzicht