Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Het gebruik van vergelijkingssites onder verschillende doelgroepen

VergelijkingswebsitesSinds een aantal jaren zijn vergelijkingssites als Beslist, Kieskeurig en Vergelijk.nl belangrijk voor e-commerce bedrijven. Consumenten gebruiken deze sites om webshops te vergelijken op basis van prijzen en ervaringen van anderen. Nu is er ook onderzoek gedaan naar het precieze gebruik van die sites.
 
ComScore heeft dit onderzoek recent uitgevoerd. Het bedrijf, dat zich bezighoudt met het onderzoeken van internetbedrijven en -markten, wilde graag inzichtelijk maken wat voor een rol de vergelijkssites spelen in het online aankoopproces.
 
Het gedeelte van het onderzoek dat zich toespitste op Nederland laat zien dat een op de vier internetgebruikers een vergelijkingssite heeft bezocht in de maand (mei 2013) van het onderzoek. Daarmee lijkt die eerder genoemde rol dus best groot.
 

Vrouwen bezoeken vaak vergelijkssites

Allereerst is het opvallend te noemen dat vrouwen veel gebruik maken van de sites. In de maand mei bezocht 41% van de vrouwen een vergelijkingssite, tegen 39% van de mannen. Dat is opvallend omdat mannen in het algemeen gelden als een meerderheid wanneer het aankomt op online shoppen. 
 

Relatief weinig jongeren, wel veel 40-ers en 50-ers

Een andere belangrijke doelgroep voor webshops in Nederland zijn jongeren; zij groeien op met het shoppen op internet, en vormen dus een groep consumenten die interessant zijn. Daarom is het opvallend dat juist deze groep zich minder laat zien op de vergelijkssites. Minder dan een derde van de jongeren bezocht een dergelijke site. Dit in tegenstelling tot de ‘oudere’ groep (tussen 45 en 54 jaar), waarvan bijna de helft in mei een vergelijkingssite bezocht.
 
Het onderzoek laat zien dat de vergelijkers een belangrijke rol spelen en dat het dus voor webshops een factor van belang kan zijn binnen hun online marketing inspanningen.
Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down