Facebook komt met eigen betaalsysteem en mengt zich meer in e-commerce

Facebook komt met eigen betaalsysteem en mengt zich meer in e-commerce

Facebook werkt aan een eigen betaalsysteem dat mogelijk volgende maand al beschikbaar wordt op het platform. Het bedrijf dat van oorsprong een social netwerk is, begint zich steeds meer te mengen in e-commerce en daar is dit wederom een voorbeeld van.

Het betekent niet dat Facebook zal gaan concurreren met webwinkels, maar wel met betaalproviders: het systeem van Facebook mot ervoor zorgen dat gebruikers van het platform eenmalig hun creditcard gegevens invullen en dan via de Facebook app op enorm veel webwinkels kunnen afrekenen met een druk op de knop. Het zou ervoor kunnen zorgen dat de manier waarop online shoppers omgaan met aankopen doen, zal gaan veranderen.

Webwinkels zijn in ieder geval gewaarschuwd – er liggen kansen wanneer deze nieuwe functie op een goede manier wordt geïntegreerd.

Privacy

Het online afrekenen van bestellingen hangt vaak nauw samen met het privacy vraagstuk. Wat gebeurt er met de gegevens die ik opsla op een bepaalde webwinkel of site? En hoe veilig is dit?

Facebook stelt dat haar gebruikers veel vertrouwen hebben in het platform van de social media gigant, en dat die gebruikers het dus ook als veilig beschouwen om hun creditcardgegevens daar op te slaan. Zo weet de klant dat deze gegevens op een centrale plek zijn opgeslagen.

Tests

Facebook geeft verder aan dat de applicatie de afgelopen maand breeduit is getest bij verschillende webwinkels, en dat deze tests positief zijn verlopen. Er lijkt dus niets meer in de weg te staan van een snelle lancering; volgens verschillende bronnen kan dat weleens erg snel gaan gebeuren, zelfs volgende maand al. De verwachting is wel dat dit eerst in de VS zal gaan gebeuren, waarna het naar andere landen wordt uitgerold. Wanneer Nederland aan de beurt is, dat is dus nog even afwachten.

Terug naar overzicht