Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Facebook advertenties: het is nu mogelijk om de ROI te meten

De opkomst van social media heeft nogal invloed gehad op e-commerce, zowel op het gebied van transparantie als van bereik. Webwinkels zetten social media in om de doelgroep te bereiken, ook via advertenties bijvoorbeeld. Het advertentieplatform van Facebook is nu wederom verbeterd, met de mogelijkheid om de ROI te meten.
 
Er was nogal wat kritiek op Facebook omtrent de advertentie mogelijkheden, en vooral op de resultaten. Deze zouden niet goed te meten zijn – al is dat via Google Analytics voor een groot deel op te vangen. Maar het sociale netwerk heeft nu zelf een ingrijpende wijziging doorgevoerd en gaat zelf ROI resultaten bijhouden.
 

Anonieme statistieken

Facebook zal de conversies gaan meten van je verschillende advertenties, door klikkers te gaan volgen tot aan een aankoop. Hiermee krijg je meer inzicht in de resultaten en mogelijke verbeterpunten van het adverteren op Facebook. De statistieken zijn overigens anoniem, het is dus (helaas) niet mogelijk om te zien wie er precies een aankoop doet. Die informatie zou ook van waarde kunnen zijn, omdat je dan kunt zien of de meeste aankopen onder ‘fans’ worden gedaan of juist niet.
 
Met de nieuwe inzichten in de advertenties kun je werken aan de algehele prestaties. Zo is bekend dat de CTR (click through rate) bij Facebook vaak laag is, maar als je de het percentage conversies enorm omhoog kunt krijgen hoeft dat geen probleem te zijn. Daarnaast kun je door het testen met verschillende beelden en/of teksten spelen met die CTR, want dat percentage kan altijd hoger!
 

Al van start?

Afgelopen week hebben de eerste accounts toegang gekregen tot de tools. Zoals wel vaker heeft Facebook geen uitspraken gedaan over de precieze uitrol, maar de verwachting is dat er eerst gewerkt zal worden met grotere adverteerders.
Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down