E-commerce tot aan de grens en niet verder?

E-commerce tot aan de grens en niet verder?
Uit recente cijfers is gebleken dat e-commerce over de grens nog altijd weinig groeit. Mensen kopen vooral producten bij webshops in eigen land. Het aantal mensen dat wel over de grens shopt is in vergelijking met vorig jaar hetzelfde gebleven, hoe kan dat?
 
Eurostat, het statistische bureau van de Europese Commissie, heeft recentelijk cijfers bekend gemaakt over de online aankopen in Europese landen. Het blijkt dat in 2012 ongeveer 13% van de Nederlanders weleens een aankoop doet in een webshop uit een ander land, dit percentage is hetzelfde als in 2011. Opvallend is dat Nederland hiermee achterblijft bij andere landen. Zo zien we in Luxemburg (60%), Malta (38%) en Finland (30%) een stuk hogere percentages.
 

Luxeprobleem

De Europese Unie zou graag zien dat ook in Nederland meer mensen over de grens gaan shoppen. Ze zien online geen belemmeringen voor Europese aankopen, maar er zal toch een reden zijn dat we in Nederland terughoudend zijn?
 
Uiteraard zijn we geen Luxemburg, waar het aantal online shops beperkt is. Wellicht is het een luxeprobleem; ons land kent een enorm rijk e-commerce landschap, met goede en betrouwbare webwinkels die ook qua assortiment erg veel te bieden hebben. Ook het gebruik van iDeal, dat vooral nog in Nederland wordt ingezet, hebben we met z’n allen omarmd als het betaalmiddel voor online aankopen – iets dat ervoor kan zorgen dat we liever hier shoppen.
 
Ook het verzenden (en het retourneren) kan ervoor zorgen dat we liever in ons eigen land kijken. De regels zijn hier duidelijk en alles gaat een stuk sneller, dus heeft dat blijkbaar nog een bepaalde voorkeur.
 
De Europese Commissie wil er in ieder geval op toezien dat het aantal aankopen in alle Europese landen omhoog gaat. We zullen zien hoe zich dat de komende jaren zal gaan ontwikkelen.
Terug naar overzicht