E-commerce omzet naar 10% van de retailmarkt in 2016
Dat de e-commerce markt de afgelopen jaren een enorme groei heeft doorgemaakt mag geen verrassing heten. Wereldwijd zien we de omzet van webwinkels toenemen, en dat zal in de toekomst zo blijven. Uit recent onderzoek is gebleken dat er verwacht wordt dat e-commerce in 2016 zo’n 10% van de totale retailmarkt zal vertegenwoordigen.
Dat blijkt uit onderzoek van Morgan Stanley, de zakenbank uit Amerika. Ze hebben een rapport opgesteld waarin te lezen valt dat e-commerce in 2016 verantwoordelijk is voor een omzet van 1 biljoen. Dat is 10% van de totale retailmarkt, nu is dat zo’n 6,5%.
Drijvende krachten
Dat de online verkoop zo stevig door blijft groeien heeft volgens de bank te maken met een aantal drijvende krachten, die deze groei mogelijk maken;
Gemak: de diverse opties om te bezorgen en de mogelijkheid om mobiel te shoppen
Distributie: producten kunnen waar dan ook ter wereld worden bezorgd
Selectie: een assortiment is niet langer afhankelijk van schapruimte
Kostenstructuur: e-commerce haalt het meest voordeel uit sales en marketing
Prijs: de prijzen liggen online veelal lager
E-commerce trends
In het rapport (dat hier te bekijken is) worden verder nog een aantal e-commerce trends besproken, die de komende jaren een belangrijke rol zullen gaan spelen. Zo is fulfilment een kritische factor wanneer het om succes gaat; partijen die dit efficiënt inrichten zullen een voorsprong nemen. Ook blijven de inkomsten van de verkoop door derde partijen groeien – zo laat de omzet van derden een grotere groei zien op Amazon, dan bij Amazon zelf. Daarnaast is ook de potentie van mobiel nog altijd erg belangrijk, op dit moment wordt er volgens Morgan Stanley nog te weinig aandacht besteed aan mobiele e-commerce; dat zal de komende jaren veranderen, en daarmee gaan zorgen voor een nieuwe groei.