E-commerce laat grootste groei in twee jaar tijd zien

E-commerce laat grootste groei in twee jaar tijd zien
aantal webwinkels groeitHet CBS maakt deze week bekend dat de webwinkels in Nederland in oktober de grootste groei in twee jaar tijd hebben laten zien. De shops hebben samen een groei van maar liefst 19% meer omzet genoteerd in oktober, ten opzichte van oktober in vorig jaar.
 
Ondank de zwakke economische omstandigheden is het toch wel opvallend dat de online winkels zich blijven onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven. Waar veel ondernemers het moeilijk hebben laat e-commerce in Nederland steevast een groei zien. De consumenten in ons land lijken zich vast te klampen aan het online winkelen door de vele voordelen en veelal lagere prijzen.
 
Opvallend feit is ook dat het CBS in haar berekeningen geen buitenlandse bedrijven heeft meegenomen die ook met een Nederlandse webwinkel actief zijn, de groei is dus enkel te herleiden naar de online shops uit ons land.
 
De recordgroei in oktober draagt natuurlijk ook weer bij aan het eindresultaat over het gehele jaar. Aan het einde van deze maand zal duidelijk worden hoeveel de groei gemiddeld zal zijn, maar het CBS maakt nu al bekend dat er over de eerste tien maanden van dit jaar een omzetgroei in e-commerce te zien is geweest van 9,2%. Dat zijn toch getallen waar we tevreden over mogen zijn.
 

Detailhandel heeft het moeilijk

Minder goed gaat het met de traditionele detailhandel – de stenen winkels hebben in oktober een kleine daling van 0,1% in de omzet moeten vaststellen, ten opzichte van dezelfde maand in 2011. Vooral de non-food bedrijven hebben het erg moeilijk, in die sector is er een daling van ruim 3% te zien. Het CBS geeft aan dat vooral bovenkledingwinkels, electronicawinkels en doe-het-zelf zaken een stuk minder hebben gepresteerd in oktober. De stijging in de online omzet zal uiteraard ook niet bijdragen aan de resultaten van de traditionele detailhandel.
Terug naar overzicht