Duitse e-commerce groeit - moeten Nederlandse shops de grens over?
Dat e-commerce een groeiende markt is mag geen verrassing meer heten. Ondanks de economische crisis blijft deze markt zich in ons land ontwikkelen. Maar we zijn niet de enige, ook de rest van Europa is stevig aan het groeien; Duitsland bijvoorbeeld maakt een stevige ontwikkeling door, moeten onze shops de grens over om daarvan te profiteren?
De cijfers
De online bestedingen zijn de afgelopen jaar gegroeid met ruim 27%, zodat dit op een bedrag van 27 miljard euro is uitgekomen. Vooral de online marktleiders, Amazon en Zalando, zagen hun omzetten flink stijgen. Eerstgenoemde steeg met 21% ten opzichte van 2011 tot een omzet van 8,7 miljard euro. Zalando noteerde een groei van 125% na een jaar van investeringen, en kwam uit op een omzet van 1,15 miljard euro.
De cijfers laten zien dat er in Duitsland een enorme inhaalslag gemaakt wordt. Vijf jaar geleden nog maar was de catalogus verantwoordelijk voor de meeste verkopen op afstand – nu zorgt online voor ruim 70% van die aankopen, en dat zal de komende jaren alleen maar verder oplopen.
Nederlandse webshops
Voor e-commerce bedrijven in ons land die op zoek zijn naar groei lijkt een stap naar Duitsland een logische keuze. Veel online bestedingen, een stevige groei én een grotere afzetmarkt die ook nog eens naast de deur ligt. Er zijn uiteraard al flink wat Nederlandse shops de grens over gegaan, en wellicht zullen we dat de komende jaren alleen maar meer gaan zien.
Wanneer je deze stap ook wilt wagen is het verstandig om eerst goed op onderzoek uit te gaan: ondanks dat Duitsland naast de deur ligt, is de consument daar anders dan in ons land. Ook de online marketing inspanningen zullen op het land en haar cultuur moeten worden aangepast – succes staat of valt dus met een goede voorbereiding. Maar wanneer dit in orde is, kan Duitsland een fantastische uitbreiding van het afzetgebied zijn.