Drukte in e-commerce: hoe blijf je de concurrentie voor?

Drukte in e-commerce: hoe blijf je de concurrentie voor?
Met de enorme groei binnen e-commerce ondervinden de meeste spelers ook een toename in concurrentie. Door de concurrentie voor te blijven kun je de klant voor je winnen, maar hoe doe je dat precies? Hieronder een aantal tips die jouw webshop een voorsprong kunnen geven.
 
Het zal allereerst zaak zijn om goed te luisteren naar zowel de bezoekers als je concurrenten. Door bijvoorbeeld feedback te verzamelen onder bezoekers kun je inzicht krijgen in de sterkten maar vooral ook de zwakten van de webwinkel; vaak zijn dit onderdelen van de webshop waar je zelf overheen kijkt of geen aandacht meer aan besteed. Door deze feedback goed te verwerken kun je bezoekers een nog betere ervaring voorschotelen. Ook het goed in de gaten houden van je concurrenten kan een voordeel opleveren – bekijk de concurrenten en ontdek punten van de webshop of van campagnes die jij beter zou kunnen, en doe ze beter!
 
Daarnaast is de doelgroep van de webwinkel erg belangrijk, daar valt altijd voordeel te behalen. Door het assortiment beter af te stemmen op deze doelgroep kun je relevanter zijn, wat het aantal aankopen ten goede kan komen. Ook door het ‘verkleinen’ van de doelgroep, door bijvoorbeeld een bepaalde campagne alleen te richten op een stukje van de totale doelgroep, kun je deze bezoekers beter aanspreken en ze naar de webshop lokken.
 
Verder is het nog van belang om je te blijven onderscheiden. Wees niet bang om iets anders te doen dan je concurrenten! Door de webwinkel uniek te positioneren kun je een bepaalde voorrang krijgen bij bezoekers, die tegenwoordig steeds meer eisen van webshops. Ze shoppen niet meer alleen op basis van prijs, maar ook het gevoel dat er is bij een bepaalde online winkel speelt mee. Neem dus de tijd om verrassende campagnes op te zetten of de website heel anders in te richten dan de concurrentie, zo bouw je een groep van loyale klanten op.
Terug naar overzicht