De impact van Google Glass op e-commerce

De impact van Google Glass op e-commerce

Het is maar moeilijk om te geloven dat de iPad pas drie jaar geleden werd gelanceerd. Het apparaat is in korte tijd uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van veel huishoudens. Een dergelijke toekomst van Google Glass wordt ook voorzien – maar kan het zo’n impact gaan hebben?

Het is duidelijk dat de iPad en Google Glass veel overeenkomsten hebben wat betreft de lancering: beide apparaten worden (of werden, in het geval van de iPad) nog voor de release de grond in geboord door genaamde experts die zeker weten dat het apparaat zal gaan floppen, zeker wanneer het aankomt op de massa.

Het is nog afwachten of zij gelijk gaan krijgen – of dat Glass net zoals de iPad een enorm succes wordt en de manier waarop we internet gebruiken zal gaan veranderen.

Naast de criticasters is er ook een grote groep mensen die een grote toekomst voor Google’s virtuele bril voorspellen. Zeker binnen e-commerce zal het apparaat een impact gaan hebben, zo denken zij. Het is zo dat Google Glass de brug zou kunnen gaan slaan tussen de online- en offline kanalen van retailers. Zo kunnen klanten met de bril op door de fysieke winkel lopen, en producten die ze graag willen hebben direct online bestellen zodat ze niet in de rij voor kassa hoeven te staan. Ook problemen met maten of kleuren die niet meer op voorraad zijn, zijn direct opgelost: de gebruiker bestelt online en heeft de gewenste uitvoering snel in huis.

Het zijn twee kanten van een verhaal dat weleens erg spannend en ingrijpend kan gaan worden, zoals ook de introductie van de tablet was. Welke kant het ook opgaat, voor retailers zal het belangrijk zijn om de ontwikkelingen op de voet te volgen en kansen te grijpen wanneer die zich voordoen.

Terug naar overzicht