Conversie van marketingkanalen voor webshops

Conversie van marketingkanalen voor webshops

Als webshop ben je altijd op zoek naar kanalen die meer bezoekers, en vooral ook meer verkopen, kunnen leveren. Deze kanalen verschillen enorm van elkaar; social media heeft een hele andere strategie nodig dan bijvoorbeeld e-mail marketing, terwijl je toch een zelfde doelgroep blijft aanspreken. Vandaar dat het goed is om op basis van resultaat keuzes te maken tussen bepaalde kanalen.

Een recent onderzoek van AOL heeft zich gericht op de conversie van verschillende marketingkanalen, specifiek gericht op e-commerce. En alhoewel dit over Amerikaanse webshops gaat, is de lijn natuurlijk goed door te trekken. Allereerst gewoon een aantal kanalen op een rijtje;

  • E-mail marketing: 6.08% conversie
  • Affiliate marketing: 3.24%
  • Social media: 2.49%
  • Display: 2.42%

Opvallend is dus de uitschieter van e-mail marketing – een kanaal dat jaren geleden al werd afgeschreven door bepaalde conversie-experts, maar wat blijkbaar nog altijd de kroon spant op het gebied van conversie. Dat social media daar een stuk onder zou liggen was wel verwacht, aangezien dit kanaal zich ook erg richt op het opbouwen van een merk, en een stuk service. Maar welke kanalen binnen social media converteren het beste?

Wanneer we kijken naar de conversie funnel (welke kanalen doorloopt een klant voordat er een aankoop wordt gedaan) dan is het interessant om te zien welke social media platformen het beste scoren als een klant enkel dat kanaal gebruikt;

  • YouTube: 14%
  • Facebook: 10%
  • Google+: 7%
  • Pinterest & LinkedIn: 2%
  • Twitter & Tumblr: 1%

Bovenstaande laat zien dat van alle conversies waarbij YouTube was betrokken, 14% van de klanten enkel YouTube hebben gebruikt voor een aankoop. Geen Google, geen andere social media, geen nieuwsbrief. Opvallend dus dat video zo goed overtuigt om een aankoop te doen, zeker in vergelijking met bijvoorbeel LinkedIn en Twitter.

Het gaat hierbij dus nogmaals om Amerikaanse sites, we kunnen dit niet 1 op 1 overnemen – maar toch zijn bovenstaande resultaten ook voor Nederlandse webshops erg leerzaam.

 

Terug naar overzicht