CBS over de groei van webwinkels in het eerste halfjaar

CBS over de groei van webwinkels in het eerste halfjaar

Uit recente cijfers van het CBS is gebleken dat afgelopen kwartaal wederom positief was voor Nederlandse webwinkels. Het eerste kwartaal van 2013 liet een groei van 7% zien, het tweede kwartaal van dit jaar was met 11% groei nog een stuk beter. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft aan dat het voorlopige cijfers zijn, maar de verwachting is niet dat dit nog zal worden bijgesteld.

Het CBS geeft maandelijks cijfers vrij over de detailhandel in Nederland. Daarin wordt ook een onderscheid gemaakt tussen bedrijven met fysieke locaties, en bedrijven die detailhandel op afstand bedrijven. Er wordt bij de cijfers nog wel een noot geplaatst door het CBS. Omdat in deze cijfers niet alle webwinkels worden meegenomen, kunnen de cijfers een vertekend beeld geven. Veel webwinkels worden niet onder detailhandel op afstand geplaatst, maar worden meegenomen in de branche waarin de online winkel actief is: ‘De cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die reguliere winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven.’ Opvallend is dat de cijfers betreffende detailhandel op fysieke locaties in het afgelopen halfjaar in de min staan, terwijl de verkoop op afstand blijft groeien. Dat is iets wat de afgelopen tijd dichter naar elkaar leek toe te groeien: veel online winkels openen ook fysieke locaties, terwijl ‘traditionele’ stenen winkels zich meer met internet gaan bemoeien. Voorlopig blijven de cijfers het verschil tussen beiden wel duidelijk maken.
Voor een compleet overzicht van de CBS cijfers: PDF

Terug naar overzicht