Bereikbaarheid van webwinkels verbeterd

Bereikbaarheid van webwinkels verbeterd

In een tijd waarin online shoppen is ingeburgerd in ons land, is het ook van belang dat webwinkels in Nederland goed bereikbaar zijn. Er wordt dan ook geregeld onderzoek gedaan naar deze mate van service – en uit het meest recente virus blijkt dat de bereikbaarheid is verbeterd.

Onderzoeksbureau Uptrends heeft bijna 2000 webshops onderzocht, allemaal leden van branche vereniging Thuiswinkel.org, om de bereikbaarheid te kunnen bepalen. Als norm wordt daarbij aangehouden dat een webshop in 99,9% van de keren bereikbaar moet zijn – dit is een serviceniveau dat door veel hostingproviders wordt aangehouden om klanten een zo hoog mogelijke mate van service te kunnen bieden.

Cijfers

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer driekwart van de geteste webshops aan de norm voldoen, deze zijn dus zo goed als altijd bereikbaar voor klanten. Vorig jaar stond dat cijfer op 69%, het afgelopen jaar is daar dus een mooie verbetering opgetreden. Nog een cijfer dat groeide: vorig jaar was 20%van de geteste webshops in 100% van de gevallen bereikbaar, dit jaar was dat 40%. Een greep uit die webshops zijn bijvoorbeeld Zalando, Bijenkorf, Wehkamp en Coolblue.

Het zijn positieve ontwikkelingen die uit het onderzoek komen, en het is goed dat hier onderzoek op blijft plaatsvinden – zo zullen webshops gemotiveerd blijven om de klant nog beter te helpen.

Kleinere webshops

Uiteraard richt dit onderzoek zich vooral op de bovenkant van de markt qua webshops. Voor kleinere webshops is de uitdaging van goede bereikbaarheid een stuk groter. Zij moeten een weg vinden om, met vaak weinig of geen personeel, toch een hoge mate van service te verlenen.

Oplossingen daarvoor zijn bijvoorbeeld een livechat functie, een bel-me-terug oplossing op de webshop – of een service die telefoongesprekken aanneemt voor verschillende bedrijven.

Terug naar overzicht