Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Amazon start 50+ afdeling... toekomst voor andere webshops?

In de VS is Amazon een van de grootste e-commerce sites en dat is ook de reden dat iedere aanpassing daar leidt tot een nieuwsbericht in verschillende media. Nu is dat vaak niet zo interessant, maar de laatste toevoeging kan wel degelijk van waarde zijn voor andere webshops. Amazon is namelijk een afdeling in de webshop gestart die zich uitsluitend richt op 50+’ers.
 

‘50+ Active and Healthy Living Store’

Met de ‘50+ Active and Healthy Living Store’ richt de e-commerce gigant zich op een gezonde levensstijl van mensen die de 50 gepasseerd zijn. Zo worden er producten aangeboden uit de categorieën wellness, fitness, gezondheid, medische artikelen, incontinentie, persoonlijke hygiëne, beauty, reizen en vrije tijd, en entertainment. Volgens Amazon gaat het daarbij om honderdduizenden producten die in het assortiment zijn opgenomen, wat wel aangeeft dat ze het serieus opnemen.
 

Specifieke doelgroep

Wat hier vooral interessant aan is, is dat Amazon hiermee een zeer specifieke doelgroep gaat benaderen. Webshops richten zich vaak op de massa, om zo tot de hoogst mogelijke omzet te komen. Een benadering als de 50+ shop, kan daarentegen zorgen voor een specifiek aanbod voor de bezoeker – iets dat tot gevolg heeft dat er eerder een aankoop zal worden gedaan.
 
 
Met de ontwikkelingen binnen e-commerce kan het zomaar zijn dat een trend als deze zich de komende jaren meer en meer gaat laten zien: door de wildgroei aan webshops moeten deze zich gaan richten op bepaalde delen van doelgroepen, geslacht of leeftijd – de ontwikkelingen bij Amazon zijn daar een uitstekend voorbeeld van.
 
Nu kan het uiteraard zo zijn dat ‘nieuwe’ webshops een dergelijke aanpak zullen verkiezen boven het richten op de massa. Maar ook bestaande e-commerce sites kunnen een dergelijke selectie gaan toepassen, door speciale delen van de website in te gaan richten voor een specifieke doelgroep: hierdoor maak je een webshop relevanter en daardoor ook interessanter voor de bezoekers.
Digital Loyalty Card Program
magnifiercrosschevron-down