Als webwinkel inhaken op het WK?

Als webwinkel inhaken op het WK?

Het WK voetbal staat voor de deur en dat is al goed te merken. Zo worden we op televisie al overspoeld met allerlei WK gadgets, prijsvragen en andere zaken. Ook voor webwinkels kan dit evenement interessant zijn om op in te haken, maar hoe pak je dat aan?

Wanneer het WK voetbal plaatsvindt zijn er enorm veel bedrijven die daar iets mee doen. Ook steeds meer webshops grijpen dit aan om een actie of campagne in te richten. Ons land is altijd weer in de ban van het WK en dus doen de Oranje gadgets het iedere keer weer goed. Maar je moet er wel rekening mee houden dat er een aantal zaken zijn die bepalen of het een succes wordt.

Relevantie

Een supermarkt zoals Jumbo, die dit jaar uitpakt met een grote WK actie, heeft het maar makkelijk – de doelgroep is enorm breed en het assortiment net zo. Dat betekent dat ze eigenlijk iedere actie wel kunnen doen. Voor webwinkels ligt dat even anders. Doordat de meeste webshops gericht zijn op een bepaalde markt, zit je ook met een bepaalde doelgroep. Door een actie te doen die niet bij het assortiment of de doelgroep past, sla je de plank compleet mis. Wanneer je een WK actie wilt gaan doen is het dus belangrijk om de relevantie goed in de gaten te houden – past de WK actie of de gadget wel bij de webshop?

Copyright

Nog een belangrijk punt om in de gaten te houden is het merkrecht dat op flink wat zaken rondom het WK van toepassing is. Zo mag je namen als FIFA en WK 2014 niet zomaar gebruiken – hier rust copyright op. Ook het beeldmerk van het WK gebruiken is uit den boze. Er zijn al wat rechtzaken gevoerd, en dat haalt het succes natuurlijk helemaal onderuit. Blijf dus bij algemene termen als ‘het WK’ en ‘Oranje’ om geen risico te lopen.

Buiten dat kan een WK actie natuurlijk fantastisch uitpakken. Zorg voor een mooi relevant product!

Terug naar overzicht