Aantal webshops groeit met 108% in 3 jaar tijd

Aantal webshops groeit met 108% in 3 jaar tijd

Het aantal webshops in ons land blijft maar groeien. Uit een recent onderzoek van ING blijkt dat er in de periode 2010-2013 een stijging is geweest van maar liefst 108%. Volgens het onderzoek van ING, dat bronnen van CBS heeft gebruikt, waren er aan het einde van 2013 in Nederland ruim 20.000 webshops.

Provincies
Wanneer we kijken naar waar de webshops worden gestart, zien we een duidelijk verschil qua provincies. De top-3 bestaat uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant – zij hebben respectievelijk 3.770, 3.500 en 3.150 webshops in hun provincie.
Noord-Holland lijkt die eerste positie ook niet snel uit handen te gaan geven; in de 3 jaar die in het onderzoek werd meegenomen hadden zij met een groei van 120% de sterkste groei van de drie. Echter was dat niet de snelst groeiende provincie van Nederland. Met een groei van 142% noteerde Limburg de sterkste groei; een uitdager voor de toekomst?

Het voordeel van de blijvende stijging is de kwaliteit van de webshops die steeds beter wordt. Door de toenemende concurrentie moeten webshops zichzelf blijven verbeteren; ze geven meer aandacht aan een betere service, een betere ervaring op de website, uitgebreide beschrijvingen en foto’s, noem maar op. Vooral voor de klanten van webshops zorgt dit voor een algemeen betere ervaring bij het online shoppen.

Banen
De stijging van het aantal webshops in ons land brengt ook andere voordelen met zich mee, zoals de werkgelegenheid. In 6 jaar tijd zijn het aantal banen bij webwinkels gegroeid van 14.000 tot ruim 35.000, zo geeft ING aan naar aanleiding van hun onderzoek.
‘Ten eerste is de absolute hoeveelheid werk in de sector gegroeid’, schrijft ING in hun rapport. ‘Dit komt bijvoorbeeld door ruimere openingstijden van winkels, maar ook door het stijgende aantal webwinkels. Ten tweede wordt dezelfde hoeveelheid werk per saldo door meer mensen gedaan, gemiddeld neemt het aantal gewerkte uren per winkelmedewerker af.’

Meer lezen? Het rapport (in PDF) van het onderzoek is op de website van ING te downloaden.

Terug naar overzicht