Iedere webshop draait om het resultaat: het aantal orders en daarmee de totale omzet van de website. Om dit te kunnen optimaliseren heeft u gegevens nodig die u kunnen vertellen waar er nog winst te behalen valt, of waar het juist erg goed gaat.
Er wordt vaak enkel gekeken naar conversie percentage, aantal bestellingen, gemiddelde orderwaarde – uiteraard zijn dit belangrijke gegevens, maar er zijn er meer die u zou moeten meten. Hieronder 5 elementen die u kunt meenemen in uw volgende rapportage.
Het is verleidelijk om enkel te kijken naar de best verkopende producten, maar daarnaast speelt de productcategorie een grote rol. Welke zijn populair en welke niet? Vooral op het gebied van de gemiddelde orderwaarde is dit een interessant gegeven.
Geeft u bezoekers de mogelijkheid om twee of meer producten in uw webshop met elkaar te vergelijken? Door bijvoorbeeld een event aan te maken in Google Analytics kunt u exact zien welke producten worden vergeleken, en welke vergelijkingen zorgen voor orders.
Gebruikt u een livechat functie op de webshop? Probeer hier dan zo goed mogelijk door te meten wat het resultaat is: hoeveel gesprekken zijn er geweest, hoeveel bestellingen zijn daar uitgekomen etc.
Conversie percentages worden gemeten, waarbij het toevoegen van een product in de winkelwagen doorgaans een eerste stap is. Maar het verlaten van deze ‘volle’ winkelwagen is een interessant gegeven; waarom haakt de bezoeker hier af en hoe kunt u dit verbeteren?
Heeft uw webshop meerdere doelgroepen? Breng deze dan in kaart, samen met de statistieken die erbij horen. Zo kunt u bepaalde producten linken aan een specifieke doelgroep, en zien welke doelgroep voor de meeste omzet zorgt. Zomaar wat elementen die dikwijls over het hoofd worden gezien, maar die wel degelijk nieuwe inzichten kunnen geven in de prestaties van uw webshop.