Tenminste, als het aan Google ligt. Want vanaf die datum krijgen mobiele websites voorrang in de mobiele zoekresultaten van Google. Dus als je op je telefoon Google gebruikt, zie je in de zoekresultaten eerst de websites die mobiel goed leesbaar zijn.
Meet je bezoekersaantallen op je website met Google Analytics? Dan kun je heel snel zien hoe vaak je website bezocht wordt vanaf een mobiele telefoon. Ga naar Doelgroep > Mobiel > Overzicht, en je ziet direct een onderverdeling naar bezoekers via PC, mobiel en tablet.
Hieronder zie je die cijfers uit Google Analytics van onze eigen website:
Het aantal mobiele bezoekers is bij ons relatief laag. Ik denk dat dat komt omdat wij diensten leveren aan een zakelijke doelgroep: bedrijven die een website willen laten bouwen.
We hebben bij WebGenerator ook toegang tot Google Analytics gegevens van andere websites. En die tonen aan dat bedrijven uit andere sectoren (percentueel) veel meer mobiele bezoekers op hun website krijgen. Hieronder twee voorbeelden:
Dat is andere koek. Vermoedelijk laat zich dit verklaren door de diensten en producten van de bedrijven in kwestie.
De site met 39,81% mobiele bezoekers richt zich grotendeels op doelgroep van particulieren. De site met 44,48% richt zich uitsluitend op particulieren.
Het snijdt hout. Als mensen zich via internet oriënteren op een privé-aanschaf, gebeurt dat vaak 's avonds op de bank, vanaf de mobiele telefoon of tablet.
Ben je actief op social media? Verstuur je e-mailnieuwsbrieven? De links naar je website die je daarin opneemt, worden bovengemiddeld vaak vanaf een mobiele telefoon aangeklikt.
Veel mensen checken hun social 'timelines' via een app op hun telefoon. En e-mails worden tegenwoordig voor bijna de helft op een mobiele telefoon geopend:
Als je je website actief promoot via social media of e-mail, is het dus verstandig om je website mobiel geschikt te maken. Misschien wel een must.
Als je website al wat ouder is, zal het waarschijnlijk niet makkelijk zijn om die site "om te bouwen" naar een versie die ook goed leesbaar is op mobiele telefoons. Je komt er dan waarschijnlijk niet onderuit om een nieuwe responsive website te laten bouwen.
Een responsive website is een gewone website, die echter ook meteen geschikt is voor mobiel. Veel webbouwers (wij ook) maken websites tegenwoordig standaard al responsive.
Hier lees je meer over de principes van een responsive website
Dat brengt dus kosten voor je mee. En inderdaad ook werk, want je zult de inhoud van je huidige website over moeten zetten naar die nieuwe responsive website.
Ik hoor het je denken: het kost dus tijd én geld. Maar misschien kunnen we je helpen.
Om te beginnen met een kortingsactie.
Tot 21 april 2015 geven we lezers van dit artikel namelijk 10% korting op de bouwkosten van een responsive website.
Vermeld in je offerteaanvraag dat je dit artikel gelezen hebt en je krijgt die korting. Simpel. Het geldt ook als je ons direct mailt of belt (036 30 200 15, vraag naar Martin van den IJssel).
Tip: ken je iemand die volgens jou een nieuwe responsive website zou kunnen gebruiken? Gun hem/haar dan die korting: stuur dit artikel door per e-mail of deel het via social media.
Dat kun je zelf doen (je krijgt van ons een persoonlijke WordPress-training), maar we kunnen je ook helpen. Niet gratis, maar de kosten zullen je meevallen want we werken snel.
Bovendien: het is 21 april voor je het weet, dus een beetje hulp is waarschijnlijk geen slecht idee.
Of nog niet? Vind je het sowieso belangrijk? En heb je enig idee hoeveel procent van je websitebezoekers je site mobiel bekijkt? We zijn benieuwd naar je mening en ervaringen.
Laat gerust een reactie achter als je er iets over kwijt wilt of als je vragen hebt over dit onderwerp.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.