Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Goed vindbaar, maar weinig traffic en conversies. Hoe kan dit?

Deze titel zal niet iedereen bekend in de oren klinken. Search Engine Optimization zorgt immers voor een goede vindbaarheid binnen zoekmachines en dit zal leiden tot bezoek van- en conversies via de website, toch?

Helaas gaat dit niet voor iedereen op. Zij die ermee te maken hebben (gehad), zullen het probleem beamen. Het is ontzettend frustrerend als je eindelijk een goed plekje te pakken hebt binnen zoekmachines en er maar geen stijging in sitebezoek of conversie-verhoging te zien is. De vraag die rest luidt natuurlijk: hoe is dit mogelijk? In dit artikel zal ik een aantal denkbare oplossingen omtrent dit probleem bespreken.

Scrollen is niet van deze tijd

Het zoekgedrag verandert. Het is bekend dat de consument voorheen niet verder keek dan pagina één. Inmiddels is een nieuwe trend aan de gang, pagina één is niet meer afdoende. De consument neemt nauwelijks nog de moeite om naar beneden te scrollen.

En deze verandering heeft gevolgen voor de betrokken organisaties. Waar een plek in de top tien voorheen nog volstond, moet er nu een plek boven de zogeheten “vouw” veroverd worden. Soms houdt dit een plek in de top vijf in, echter is in de meeste gevallen een plek bij de bovenste drie aan te raden. Pas wanneer een organisatie vindbaar is op deze plekken zal sitebezoek (en wellicht conversie) gerealiseerd kunnen worden.

Gebruikt u wel de juiste zoekterm?

Dit is altijd één van de eerste aspecten waar je aan behoort te denken. Doe altijd eerst onderzoek naar de zoektermen die in gebruik worden genomen. Nu kan het natuurlijk zijn dat er een foutieve analyse is gesteld. De vraag is of er wel genoeg zoekvolume op de door jou gehanteerde zoektermen zit. Een aantal redenen kunnen aanleiding zijn van het gebrek hieraan:

  • U hebt er geen aandacht aan besteed.
  • U hanteert het allesomvattende zoekwoord van uw product of dienst als belangrijkste zoekterm (promotionele producten, vermogensbeheer). Echter kan het zo zijn dat op een andere benaming een veel hoger zoekvolume zit (relatiegeschenken).
  • Binnen het bedrijf worden vaak vaktermen gebruikt, dus dat is ook waar de focus voor zoekmachines op gelegd wordt. Vergeet niet dat de klant de zoeker is en deze vaktermen vaak niet kent.

Kortom, probeert u zich in de positie van klant te begeven, klantgericht ondernemerschap. Welke zoektermen zullen dan van belang zijn?

Tip: stel een selectie zoektermen op en controleer vervolgens hoe het zoekvolume op deze woorden is. Er is een aantal mogelijkheden om te controleren of u gebruik maakt van de juiste zoekterm. De Google keyword tool is één van de meest bekende.

Het feit dat zoekopdrachten afhankelijk zijn van verschillende invloeden

Nogmaals, vergeet niet vanuit de klant te denken. Dit is één van de meeste belangrijke aanraders voor het bereiken van traffic en conversie-optimalisatie. Denkt u hier volledig rekening mee gehouden te hebben, (is er een klantonderzoek gedaan, zijn de zoekwoorden geanalyseerd op zoekvolume?), maar vallen de cijfers toch tegen? Dan ligt het misschien aan de verschillende trends binnen de specifieke zoekopdracht.

De interesse in een bepaalde zoekopdracht is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. De ene week wordt een zoekterm erg vaak gezocht, de volgende week kan dezelfde zoekterm een ontzettend laag zoekvolume hebben, tools als de Google keyword tool zullen hier geen rekening mee houden. Één van de meest belangrijke tools die dit wel doet is Google insights.

Een duidelijk voorbeeld zie je in de afbeelding hieronder. Bij de zoekopdracht “vermogensbeheer” zit een duidelijk verschil in het aantal zoekopdrachten van de ene week ten opzichte van de ander. Een reden hiervoor kan de huidige economische situatie zijn. Beleggers zullen namelijk de beurs in de gaten houden, zoals de meesten van jullie weten is de beurs momenteel alles behalve stabiel. Bij een slechte beursweek kan het aantal zoekopdrachten naar vermogensbeheer dan ook laag zijn en bij een goede beurs hoog. Of natuurlijk net andersom, dit is helemaal afhankelijk van de economische overtuigingen bij de zoekers (wordt het namelijk interessant om in te stappen wanneer de beurs laag staat, of is het risico te groot en neemt men een afwachtende houding aan?).
Google Insights

Overal rekening mee gehouden, maar nog geen conversie?

Heeft u nu met al deze aspecten van de vraagkant rekening gehouden, maar levert dit nog geen conversie-verbetering op? Dan moet u misschien de aanbodkant van uw organisatie te rade gaan, in dit geval heb ik het vooral over de website.

De vraag is dan of uw website wel goed voor conversie in elkaar zit. Een aantal vragen die u zichzelf kunt stellen zijn dan: is de inhoud laagdrempelig genoeg voor een leek? Zijn de conversies duidelijk weergegeven en niet te hoog gegrepen? Waardeer ik mijn diensten (voor de klant dus!) boven een “over ons” pagina?

Op deze manier kunnen we nog even doorgaan. Om kort aan te geven waar u rekening mee kunt houden maak ik gebruik van een voorbeeld uit de financiële branche. De financiële branche wordt vaak als complex aangemeten, hierdoor kan de website maar beter een laagdrempelige inhoud hebben, zodat de bezoeker (die waarschijnlijk weinig van het onderwerp af weet) ook een goed beeld krijgt van jouw diensten. Daarnaast is het belangrijk om tot de conversie geen “klant worden” te rekenen, maar bijvoorbeeld het maken van een kantoor- of telefonische afspraak. Tussen het bezoek van een website en het klant worden bij een financiële instelling (waar vaak veel geld aan te pas komt) zit namelijk nog wel een aantal stappen. Laat de website de eerste stap tot een vertrouwde relatie zijn.


Kaj van TeteringOver onze gastblogger Kaj van Tetering

Kaj van Tetering is online marketeer bij Index People vermogensbeheer. Zijn interesse ligt vooral op het gebied van SEO en conversieoptimalisatie. U vindt Kaj op Twitter en voor vragen of advies kunt u te allen tijde contact met hem opnemen.

Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog? Klik dan hier

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
Digital Loyalty Card Program
magnifiercross