Starten met linkbuilding, praktisch stappenplan

Om in Google vindbaar te worden heb je in de basis 3 dingen nodig:

  1. Een website die technisch goed in elkaar steekt (tip: test je website met GTmetrix)
  2. Content die op zoekwoorden is geoptimaliseerd (zie ook onze SEO tips)
  3. Links van externe websites

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het bouwen van linkjes vanaf externe websites naar jouw website. Denk aan linkjes in blogartikelen die naar jouw website verwijzen, linkjes op startpagina’s, nieuwswebsites en social media.

Wat is het doel van linkbuilding?

Het doel is om beter vindbaar te worden in Google. Je kunt linkbuilding in zekere zin met verkiezingen vergelijken. Een link ziet Google als een stem op jouw website. Hoe meer stemmen (mits van goede kwaliteit, maar daarover straks meer) hoe groter de kans op een goede positie in de zoekresultaten.

In dit artikel vertellen we je stap voor stap hoe je met linkbuilding kunt starten.

Stap 1: selecteer zoekwoorden waarop je beter gevonden wilt worden

Als het goed is heb je bij het schrijven van je websiteteksten rekening gehouden met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Breng in kaart hoe goed je op dit moment op die zoekwoorden gevonden wordt. Dus wat zijn je posities in Google?

Bespaar jezelf een hoop tijd door gebruik te maken van tools die geautomatiseerd je posities ophalen. Een voorbeeld hiervan is Rank Tracker van SEO Powersuite. Met de gratis versie kun je binnen enkele seconden al je posities op zoekwoorden ophalen. Selecteer vervolgens op welke zoekwoorden je de vindbaarheid wilt verbeteren en welke pagina’s daarvoor linkjes nodig hebben.

zoekwoordpositie

Overzicht van posities van webgenerator.nl m.b.v. Rank Tracker

Stap 2: onderzoek de haalbaarheid om je posities in Google te verbeteren

Als je een set van zoekwoorden hebt samengesteld waarop je beter gevonden wilt worden, is het belangrijk om te onderzoeken of het haalbaar is om je vindbaarheid te verbeteren.

Dat kun je doen met behulp van diverse tools. Zo heeft de eerder genoemde tool, Rank Tracker, een functie waarmee je de ‘zoekwoordmoeilijkheid’ kunt onderzoeken. De zoekwoordmoeilijkheid geeft aan hoe sterk de online concurrentie op een zoekwoord is. De score wordt uitgedrukt in een getal tussen 0-100. Hoe hoger het getal, hoe lastiger het is om een hoge positie in Google te bemachtigen.

zoekwoordmoeilijkheid

Zoekwoordmoeilijkheid onderzoeken met behulp van Rank Tracker.

Pak je lijstje zoekwoorden erbij en kijk welke zoekwoorden een lage zoekwoordmoeilijkheid hebben. Dat zijn de zoekwoorden waarop je het makkelijkste je rankings kunt verbeteren. Echter, een kanttekening is hier op zijn plaats: content is king.

Content is king

De zoekwoordmoeilijkheid geef je een indicatie van de online concurrentie, maar is niet alleszeggend. Het gaat er ook om dat de content waarmee je in Google wilt ranken aansluit bij de zoekbehoefte van je doelgroep.

Een simpel voorbeeld

Het zoekwoord ‘3D tuinontwerp’ lijkt in eerste instantie interessant als je een bedrijf hebt waarmee je 3D tuinontwerpen verkoopt. Maar wanneer je op ‘3D tuinontwerp’ in Google zoekt kom je vooral gratis software tegen om zelf een 3D tuinontwerp te maken.

De zoekbehoefte achter het zoekwoord 3D tuinontwerp is dus software om zelf een tuinontwerp te kunnen maken. Kortom, als je wilt ranken op 3D tuinontwerp en je pagina niet over gratis software gaat, dan is de kans groot dat Google je niet bovenaan rankt.

Dit geeft dus aan dat content king is. Oftewel een technisch goede website en linkjes zijn belangrijk, maar uiteindelijk is content het belangrijkste aspect. En terecht, want het gaat uiteindelijk om de gebruiker van Google. Die moet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Kijk dus niet alleen naar zoekwoordmoeilijkheid, maar ook naar de content die goed rankt.

Stap 3: breng linkmogelijkheden in kaart

Als je start met linkbuilding is het best lastig om zonder hulp goede linkmogelijkheden in kaart te brengen. Gelukkig zijn er diverse tools beschikbaar waarmee het vinden van linkmogelijkheden makkelijk wordt.

Een voorbeeld hiervan is de tool LinkMiner. Vul een URL van je concurrent in en je krijgt direct een overzicht van de linkjes die naar de URL verwijzen. De beste manier om linkmogelijkheden in kaart te brengen is door te kijken welke websites goed ranken op zoekwoorden waarop jij beter gevonden wilt worden. Die websites hebben vaak de meeste en beste linkjes.

Onderzoek links naar de sites van  concurrenten

Linkmogelijkheden vinden met behulp van LinkMiner

Stap 4: beoordeel de linkmogelijkheden

Niet iedere link is even waardevol. In hoofdlijnen moet je naar twee dingen kijken om een goed besluit te kunnen nemen of je een linkmogelijkheid wilt benutten:

  1. De trustflow van de website waarvan je de link wilt krijgen
  2. De relevantie van de link

De trustflow (afgekort TF) zegt iets over de betrouwbaarheid van een link. Trustflow wordt uitgedrukt in een score van tussen de 0-100. Hoe hoger de score, hoe hoger de trust/kwaliteit van de link. In het bovenstaande screenshot uit de tool Linkminer zie je TF staan.

De gevonden linkjes kun je dus gelijk controleren op de trust/kwaliteit. Als vuistregel kun je een minimale TF van 15 hanteren. Linkjes met een hoge trustflow verhogen de trustflow van jouw eigen website en daarmee de kans om hoger in Google te ranken.

Voor wat betreft de relevantie is het van belang dat je linkjes van relevante websites krijgt. Dus een autorijschool heeft bijvoorbeeld weinig aan een linkje van een blog over recepten. Een link van een bijvoorbeeld een automagazine of garage is veel relevanter en ook logischer in de ogen van Google. Relevante links waardeert Google over het algemeen hoger waardoor je eerder een betere positie krijgt.

Stap 5: regel de link

Linkjes krijg je niet zomaar, je moet er vaak moeite voor doen. Als je bijvoorbeeld op een relevante blogsite een link wilt hebben wordt er vaak een blogartikel van je verwacht. Dus stel, je hebt een hoveniersbedrijf en je wilt op een website van een tuinmagazine een link plaatsen. Dan moet je een vakinhoudelijk artikel aanleveren dat waardevol is voor de lezers. Als beloning krijg je dan de link.

Sommige linkjes, zoals linkjes op startpagina’s, kun je tegen betaling plaatsen. Een platform waarom je direct je eigen linkjes kunt kopen is goedbegin.nl. Echter, wees kritisch en koop niet lukraak iedere link die je kunt krijgen. Kijk dus naar de trustflow score en de relevantie van de startpagina.

Hoeveel links heb je nodig?

Dat hangt voor een groot deel af van de kwaliteit (trustflow) en de hoeveelheid linkjes die je concurrenten hebben. Hoe meer goede linkjes je concurrenten hebben, des te meer linkjes jij nodig hebt. Er zijn ook situaties waarin concurrenten veel linkjes met een lage trustflow hebben. In dat geval kunnen enkele goede linkjes voldoende zijn om boven hen te ranken.

Let op: ga niet te snel

Linkbuilding is een proces dat je rustig moet opbouwen. Google houdt er niet van als je ineens heel veel linkjes krijgt en beschouwt dat als valsspelen. Houd het daarom bij enkele linkjes per week.

Stap 6: monitoring van je links

Omdat linkbuilding een tijdrovende bezigheid is, is het belangrijk om te monitoren of je geplaatste linkjes online blijven staan. Hiervoor heb je allerlei tools waarin je de geplaatste links kunt registreren. Een voorbeeld is LinkAssistant.

Als de linkjes verdwijnen geven deze tools je daar een melding van. Dat scheelt je enorm veel handmatig controlewerk.

Linkbuilding is een langetermijninvestering

Tot zover onze stappen om te starten met linkbuilding. Het verzamelen van linkjes is een lange termijn investering die zich na verloop van tijd uitbetaald in betere posities in Google, meer websitebezoekers en meer leads en klanten.

Het is een duurzame manier van online marketing en eigenlijk voor ieder bedrijf de moeite waard om in te investeren. Meer weten over linkbuilding? Neem contact met ons op.


Dit gastblog is geschreven door Sjoerd Hansen van Result Internetmarketing

Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog?
Klik dan hier

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *