Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Wat iedereen moet weten over SEO

Om zoekmachine optimalisatie - SEO - hangt iets ongrijpbaars. Toch is het lang niet zo ingewikkeld als je denkt. Dit moet iedereen weten over SEO.

1) SEO is niet moeilijk

SEO - zoekmachine optimalisatie - is makkelijker dan je denkt. Stel, je hebt een restaurant in pak 'em beet Zwolle en je wilt dat potentiële bezoekers je website vinden. Wat doe je dan? Verplaats je allereerst in het hoofd van zoekmachine-gebruikers. De kans is groot dat ze zoeken op restaurant Zwolle, dus maak je een pagina op je website die Google - als het even kan - als eerste laat zien als iemand zoekt op de woorden 'restaurant Zwolle'.

Hoe je dit doet? Stop de woorden in de titel van het artikel, in de inleiding, in tussenkopjes, noem je afbeelding restaurant-zwolle.jpg en geef de afbeelding een ALT-tekst met de woorden 'restaurant Zwolle' erin etc. Je doet er kortom alles aan om zoekmachines - en bezoekers - duidelijk te maken dat deze pagina gaat over een restaurant in Zwolle.

Dit doe je ook voor andere combinaties, bijvoorbeeld 'Chinees eten Zwolle' of 'zakenlunch Zwolle' etc. Kies de woorden die mensen waarschijnlijk intikken in Google en wijd steeds een pagina op je website aan een combinatie. Met elk van deze pagina's ding je nu mee naar een hoge positie in Google.

Let op! Overdaad schaadt, dus schrijf je teksten wel natuurlijk. Als je woorden te vaak gebruikt op een pagina ziet Google dit als misleiding en plaatst ze je op een lagere positie. Bovendien leest het niet lekker, dus concentreer je liever op je lezers.

2) SEO is niet heilig

Veel mensen verwachten wonderen van SEO. Je hebt een slecht presterende website en na wat magische SEO-krachten stromen de offerte-aanvragen en opdrachten ineens binnen. Was het maar zo makkelijk, want SEO is niets meer dan een krachtige methode om je website beter vindbaar te maken.

Om in restaurantsferen te blijven: een eethuis met een duidelijke kaart, frisse uitstraling en lekker eten scoort beter dan een morsige achteraftent met vergeelde vitrages. Je moet opvallen en je onderscheiden met kwaliteit op het steeds voller wordende internet, anders blijven de bezoekers weg. Zo simpel is het.

3) Aan bezoekers alleen heb je niets

Veel bezoekers op je website is leuk, maar aan bezoekers alleens heb je niets. Ze zullen toch iets moeten doen, of het nu gaat om bellen, mailen, een product bestellen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief of iets anders. Veel mensen staren zich blind op bezoekersaantallen, terwijl ze zich beter druk kunnen maken om deze zogenaamde 'conversie'. Heb je een website? Neem hem dan eens heel grondig onder de loep, of beter: laat het doen door mensen waar je geen banden mee hebt. De kans is aanwezig dat ze je site tot de grond toe afbranden, maar he: dan moet je maar even door de zure appel heenbijten. Met de op- en aanmerkingen kun je je site flink verbeteren en hoe hoger de conversie, hoe interessanter SEO wordt.

Een voorbeeldje: je hebt een webshop en 1 op de 100 bezoekers koopt iets. Stel dat je hier door een betere website 10 op de 100 van maakt, dan verkoop je bij 1000 bezoekers al 100 producten. Blijf je bij je slecht presterende site dan verkoop je bij 1000 bezoekers nog steeds maar 10 producten. Het verschil is gigantisch!

4) Links, links, links... het draait allemaal om links

Je kunt een prachtige website bouwen en hem tot in het oneindige optimaliseren voor zoekmachines, maar daarmee sta je nog niet op 1 in Google. Waarom niet? Omdat andere webmasters hetzelfde doen, en er maar 1 site op plek 1 kan staan.

Hoe bepaalt Google nu wie de gelukkige is? Eigenlijk heel logisch, door te kijken naar de populairste site, en dat is degene waar de meeste andere sites naar linken. Hoe meer linkjes naar jouw website - of een onderliggende pagina op de site - hoe populairder hij is en hoe hoger Google hem plaatst.

Je zult dus op zoek moeten gaan naar links, bijvoorbeeld door klanten te benaderen of startpagina's aan te schrijven. Dit proces heet linkbuilding en dit is een studie op zich, maar voor nu is het belangrijk dat je weet dat links naar je website vele malen belangrijker zijn dan alles wat je er zelf aan sleutelt.

5) SEO is een continu proces

Nog even over dat succesvolle restaurant uit stap 1. Na een jaar stapte de kok op, de kaart werd niet meer vernieuwd en het eens zo frisse interieur raakte wat gedateerd. Eén keer raden wat het met de reserveringen deed.

Bij SEO is het niet anders. Hoewel het misschien niet leuk is om te horen, is je website nooit af. Google - en je bezoekers - houden van websites waar wat op gebeurt, en dankzij social media is het ook leuk om je website regelmatig te updaten. Nieuwe artikelen kun je delen via LinkedIn, Twitter en Facebook en zo bouw je een fanschare op. Aangezien verkopen ook gunnen is, levert je dit vroeg of laat opdrachten op.

Beschouw je website dus niet alleen als een online visitekaartje, maar zie het als een laagdrempelig en goedkoop marketingkanaal met ongekende mogelijkheden. Als je het goed doet is the sky letterlijk the limit.


Rutger Steenbergen - SEO ZwolleOver onze gastblogger Rutger Steenbergen

Rutger Steenbergen werkt als journalist en eindredacteur voor het vakblad MedischOndernemen. Met zijn bedrijf SEO Zwolle schrijft hij webteksten en geeft hij SEO-trainingen in Zwolle. U kunt Rutger ook volgen op Twitter: @rutger_seozwolle.

Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog?
Klik dan hier

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
Digital Loyalty Card Program
magnifiercross