Waar moet u op letten bij het inhuren van een webbouwer als u ook het zoekmachine verhaal goed wilt afdekken? Dit artikel geeft u een aantal punten waarop u snel een toekomstig bouwbedrijf kunt beoordelen. Het is namelijk niet zo dat elke bouwer van websites verstand heeft van zoekmachine optimalisatie. Hoewel dit wel vaak wordt geclaimd…
Let vooral op bedrijven die zeggen: "Onze websites worden goed gevonden in Google". Websites worden inderdaad gevonden door Google maar om bovenaan Google te komen gaat het toch echt om de belangrijkste zoekwoorden waarop een website is geoptimaliseerd, die u helpen in uw Google score. Als uw webbouwer zo’n uitspraak doet stel dan meteen de vraag: "En op welke woorden wordt u dan gevonden?" Op deze vraag mag u een duidelijk en constructief antwoord verwachten.
Hieronder vindt u 8 handvaten. Gebruik deze handvaten om te bepalen of een webbouwer SEO vriendelijk is. Er zijn meer beoordelingscriteria voor u beschikbaar maar ik ga er vanuit dat u net als ik niet zwemt in uw tijd. U bent op zoek naar een snelle manier om een toekomstig webbedrijf te beoordelen.
Er zijn nog steeds veel onvriendelijke CMS-en op de markt. Voor de beoordeling van een SEO vriendelijk CMS kunt u dit artikel raadplegen.Een goed CMS is een niet te onderschatten onderdeel van goede SEO. Ik raad u aan om hier goed uw huiswerk te doen en niet meteen de eerste de beste webboer op zijn mooie blauwe ogen te geloven.
De eerste check die ik altijd zelf doe is kijken of een CMS query strings genereert. Hoewel query strings in URLs van bescheiden invloed zijn op hoog of laag scoren in Google is het voor mij een belangrijke graadmeter of iemand serieus met zoekmachine optimalisatie bezig is. Query strings zijn namelijk erg slordig.
Een query string herkent u aan de %%?? In de URL. Als u bijvoorbeeld de URL www.eenbedrijf.nl/??&&over??&ons tegenkomt dan weet u dat u moet oppassen.
Uw bouwer moet kunnen beoordelen of uw huidige website reeds is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit dient met u besproken te worden. Is uw huidige website niet geoptimaliseerd dan dient er eerst een zoekwoordenonderzoek te worden uitgevoerd.U kunt (samen met uw bouwer) bepalen op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden. Let erop dat de beste zoekwoorden die woorden zijn die ook daadwerkelijk bijdragen aan uw omzet. Wilt u weten welke woorden dit zijn? U kunt bijvoorbeeld gedurende 1 à 3 maanden een Google Adwords campagne laten lopen en beoordelen welke zoekwoorden het beste converteren.
URLs re-directen naar nieuwe pagina’s dient altijd te gebeuren. Hoewel een 301 re-direct vrij technisch klinkt kan ik u d.m.v. een simpel voorbeeld duidelijk maken hoe dit werkt en wat de gevaren zijn. U heeft een pagina die
www.mijnbedrijf.nl/over-ons heet. Nadat u een nieuwe website heeft laten bouwen krijgt deze pagina de naam
www.mijnbedrijf.nl/ons-bedrijf.html. Voor gebruikers bestaat de pagina www.mijnbedrijf.nl/over-ons niet meer maar voor Google nog wel.
De Google bot zal nog weken, zelfs maanden, blijven zoeken naar de pagina
www.mijnbedrijf.nl/over-ons. Op het moment dat deze pagina niet wordt gevonden zal Google een 404 foutmelding genereren. Een 404 foutmelding betekent dat de pagina niet gevonden kan worden. Als uw website 404s genereert dan kan dit impact hebben op uw Google rankings. Let er dus op dat u het onderwerp 301 redirects ter sprake brengt aan het begin van het bouwproces.Als uw bouwer dit onderwerp bagatelliseert of niet weet waarover u het heeft: wegwezen en op zoek naar een andere bouwer.
Meestal kunt op u op de website van uw websitebouwer zien of er wordt samengewerkt met een SEO specialist of met een SEO bedrijf. Mocht dit niet het geval zijn vraag dan of er iemand binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor SEO. Een webbouwer die iemand, of intern of extern, heeft aangesteld voor zoekmachine optimalisatie is vaak al serieus met dit vak bezig.
Eigenlijk is dit een no-brainer maar u kunt dit het beste even vragen. Soms wordt gezegd dat u dit zelf moet doen, soms doet uw bouwbedrijf dit. Google Analytics is gratis en een goed analyse pakket is erg belangrijk om uw webperformance te kunnen meten. Google Analytics geeft u een beeld over het aantal bezoekers op uw website, op welke woorden zij binnenkomen en hoe lang zij op uw website vertoeven.
Ik zal u besparen hoe u een analyse maakt van de website van uw webbouwer. Zoals ik eerder al aangaf kunt u volstaan met de vraag op welke woorden deze webbouwer wordt gevonden. Controleer dit en neem alleen genoegen met serieuze woorden zoals webdesign, webdesign Amsterdam en webdesign Utrecht.
Als u meer verstand hebt van SEO en websites doe dan een snelle SEO-check door de webpagina’s van de webbouwer te beoordelen. In dit artikel kunt u lezen of en hoe een pagina is geoptimaliseerd voor Google.
In Google Webmaster Tools kunt u allerlei performance statistieken bekijken van uw website. Verwar dit niet met Google Analytics. Waar Google Analytics meer over bezoekers gaat, gaat Google Webmaster Tools meer over uw website.
Met Google Webmaster Tools kunt u o.a. bekijken:
Installeer Google Webmaster Tools en monitor op regelmatige basis de performance van uw site.
Last but not least: de referenties. Vraag naar de klanten van uw webbouwer en kijk naar hun website. Is deze geoptimaliseerd voor Google? Beter nog is dat u deze klanten zelf spreekt en de vragen stelt die in dit artikel zijn behandeld.
Hans Keeren van Qonvert is online marketing en Google specialist. Hans helpt bedrijven bovenaan Google te komen. Op zijn weblog www.qonvert.com deelt hij gratis informatie over zoekmachine optimalisatie, linkbuilding, gebruiksvriendelijke websites en internet marketing in het algemeen.
Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog?
Klik dan hier
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.