Online marketing volgens onze klant SAPmobilefactory

Sam van Meegen van SAPmobilefactorySam van Meegen van SAPmobilefactory is wat je noemt een ‘marketing driven’ ondernemer en een schoolvoorbeeld van hoe je online marketing in eigen hand kunt nemen. Hij was graag bereid voor onze blog daarover een aantal vragen te beantwoorden.

Sam, allereerst bedankt dat je even de tijd voor ons wilde nemen.
Kun je om te beginnen wat meer vertellen over je bedrijf SAPmobilefactory?

SAPmobilefactory adviseert haar klanten over het invoeren en beheren van mobiele oplossingen, in het bijzonder de klanten die voor haar bedrijfsvoering gebruikmaken van de ERP-software van SAP A.G., wereldwijd de grootste leverancier van ERP-software. In de visie van SAPmobilefactory gaat het invoeren van mobiele oplossingen veel verder dan slechts het bouwen van Apps die in een SAP-omgeving gebruikt kunnen worden. Het succesvol invoeren van mobiele oplossingen vereist een integrale aanpak van strategie, implementatie en beheer en met die aanpak onderscheidt SAPmobilefactory zich in de markt.

Je bent een zeer ervaren gebruiker – zeg maar gerust “super user” – van ons CMS.
Wat zijn volgens jou de sterke punten van dat systeem?

WebGenerator CMS is sowieso gemakkelijk en intuïtief in gebruik, waardoor het simpel is om snel content toe te voegen. Dat scheelt een boel koudwatervrees en maakt het mogelijk om je website actueel te houden zonder dat het enorm veel tijd en moeite kost. Daarnaast is het een flexibel CMS dat de gebruiker ruime mogelijkheden biedt om verschillende soorten content toe te voegen en te onderhouden. Je hebt daarmee alle ruimte om je site actueel en aantrekkelijk te houden. Aan die flexibiliteit zitten echter grenzen en dat is wellicht één van de sterkste punten van het CMS. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Open Source CMS, waar je werkelijk elke pixel van je website kunt veranderen, staat bij WebGenerator CMS een aantal zaken vast. Zo staat het design van je website vast, daar kan je als CMS gebruiker niet bij. Dat waarborgt de consistente en consequente uitstraling van je website. Tot slot biedt het CMS een aantal uitbreidingen (formulieren, blog, statistieken) die volledig in het CMS geïntegreerd kunnen worden. Ook dat is zonder meer een sterk punt.

Gevonden worden in Google… ben je daar bewust mee bezig? En hoe?

De mate waarin mensen Google inzetten om iets te vinden waar ze naar op zoek zijn, neemt alleen maar toe. Wil je als bedrijf potentiële klanten naar jouw website lokken, dan helpt een hoge positie in Google enorm. Een hoge positie kan je als bedrijf zelfs onderscheiden van je concurrenten. Echter, een hoge positie in Google haal je niet zo maar, laat staan dat je die hoge positie ook vasthoudt. Je
moet daarom heel bewust bezig zijn met je vindbaarheid in Google. Mijn ervaring is dat de SEO tips van WebGenerator een stevige basis leggen voor de vindbaarheid op Google. Volg die tips dus stuk voor stuk op. Start daarnaast een campagne op Google Adwords. Maar bovenal: zorg voor actualiteit op je website. Hou je positie op Google wekelijks in de gaten en pas de teksten op je site aan om zoveel mogelijk actuele zoekwoorden op te nemen. Maak actief gebruik van social media als Twitter, Facebook en LinkedIn en strooi in je berichtgeving kwistig met links naar jouw website. En als jouw website een heel belangrijke rol speelt in de business die je drijft, overweeg dan serieus om SEO tools en/of experts in te zetten.

Ook je e-mail nieuwsbrieven verstuur je met WebGenerator. Tevreden daarover?

Zonder meer. In de eerste plaats lijkt de werkwijze van ProMail veel op die van het CMS. Dat maakt een nieuwsbrief makenerg makkelijk. En voor ProMail geldt hetzelfde sterke punt als voor het CMS: het design van je nieuwsbrief staat vast en daarbuiten heb je alle ruimte om je nieuwsbrief naar eigen inzicht te vullen. Niet onvermeld mag blijven dat ProMail je helpt bij het naleven van de wettelijke spelregels inzake mailings en spam. Zo zorgt ProMail er bijvoorbeeld voor dat je nooit, zelfs niet per ongeluk, een e-mailadres op de lijst kunt zetten van iemand die zich ooit eens afgemeld heeft voor een mailing. Tot slot: de statistieken zijn fenomenaal. Het kost weliswaar een beetje tijd en moeite, maar de statistieken stellen je in staat om veel details over je doelgroep te weten te komen en dat vervolgens te gebruiken om je doelgroep bij een volgende nieuwsbrief nog beter te benaderen en te bedienen.

Je bent heel actief qua social media.
Welke zijn dat en kun je onze bloglezers wat tips geven op dat gebied?

LinkedIn, Twitter en Facebook. Je kunt als bedrijf een flink netwerk met deze social media bereiken, mits je een paar basale spelregels in acht neemt. Gouden regel: ga alleen aan de slag met social media als je ook echt met enige regelmaat iets te melden hebt dat interessant kan zijn voor (potentiële) klanten. Kan je dat niet waarmaken: doe het dan
niet. Een potentiële klant die op Twitter ziet dat jouw laatste tweet van een jaar geleden is, neemt jou een stuk minder serieus.Een paar tips:

  1. Zorg dat er altijd, in elk bericht een link naar jouw website staat. Dát is immers je doel: potentiële klanten naar je website halen.
  2. Actualiteit speelt een belangrijke rol op de social media, net zo zeer als aanwezigheid. Maak tijd vrij om regelmatig
    actuele berichten op de social media te plaatsen. Dat hoeven niet altijd eigen berichten te zijn, ook het retweeten van actuele berichten van anderen helpt om actueel en aanwezig te zijn.
  3. Probeer vrienden, kennissen, bevriende relaties etc. er toe te bewegen om jouw berichten te retweeten en te sharen. Het effect daarvan wordt nog al eens onderschat. Een bericht in jouw netwerk van bijv. 50 vrienden/volgers kan door een paar retweets of shares zomaar ineens honderden of zelfs duizenden mensen bereiken. En dat kan je ook weer nieuwe vrienden/volgers opleveren.
  4. Houdt het design van je social media pagina’s in lijn met het design van je website. Dat geeft jouw bedrijf een professioneel tintje dat door klanten gewaardeerd wordt.
  5. Houdt social media voor privégebruik gescheiden van zakelijke social media. Je kunt uiteraard best retweeten of sharen via je privéaccount, maar gebruik je bedrijfsaccount voor zakelijke berichten.
  6. Koppel je social media aan elkaar, zodat elk bericht op alle social media gepubliceerd wordt. Een bericht op LinkedIn kan je direct laten tweeten en elke tweet kan je op (een pagina van) Facebook laten publiceren. Eén bericht in één keer op drie social media: dat scheelt jou tijd maar levert wel de maximale presence op.


SAP Enterprise Mobility
Meer informatie over SAPmobilefactory vind je op hun website of je kunt SAPmobilefactory volgen via Twitter, Facebook of LinkedIn.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *