Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

Een landing page van 13.155 pixels lang

Ik ben een enorme fan van het bedrijf Conversion Rate Experts. Al was het alleen maar omdat ze het lef hebben (en het zich blijkbaar kunnen permitteren) om zich aan de bovenkant van de markt te positioneren. Daar doen ze ook niet geheimzinnig over, zie onderstaande statement op hun website:

Voor het geval je het nog niet had afgeleid uit hun bedrijfsnaam: Conversion Rate Experts is gespecialiseerd in het verbeteren van de conversie van websites. Ofwel, zoals ze het in eigen payoff zeggen: “Turning clicks into customers”.

Hun klant-ballotage komt wellicht een tikkie elitair over, in andere opzichten stelt CRE zich helemaal niet gesloten op. Via hun blog delen ze veel kennis en je kunt op hun website — als je het niet erg vindt om je daarbij aan te melden voor hun e-mail nieuwsbrief — bijzonder interessante case studies downloaden.

Laatst ontving ik er weer zo eentje en die is te leuk en leerzaam om daarover niet een blogje te schrijven. In die case study beschrijft CRE hoe ze voor hun opdrachtgever Crazy Egg een home page ontwierpen met een lengte van (ik heb het gemeten…) 13.155 pixels. Om je een idee te geven: dat is een pagina waarbij je pak ‘m beet 13 keer een heel scherm verder moet scrollen om ‘m helemaal te lezen…

Wat nou “boven de vouw”?

Een oude “wet” in webdesign en online marketing is dat je de bezoeker van je website zo min mogelijk zou moeten laten scrollen. Sterker nog: liefst helemaal niet, en zeker niet op landing pagina’s die de bezoeker tot een volgende actie — ofwel: een conversie — moeten verleiden, zoals het starten van een demo, het aanvragen van een offerte of het direct aanschaffen van een product. Volgens die theorie zou je je hele verhaal “boven de vouw” moeten plaatsen.

CRE heeft duidelijk lak aan dat dogma en ze laten dat zien in de case study over Crazy Egg. Voor die klant ontwierpen ze een enorm lange home page, die voor Crazy Egg ook meteen de belangrijkste landing page is. Om je een idee te geven zie je hiernaast weergegeven hoe de lengte van die nieuwe, geoptimaliseerde home page zich verhoudt tot de lengte van de oorspronkelijke homepage. En om het “in het echt” te bekijken: klik hier voor de home page van Crazy Egg.

Het is veel te kort door de bocht zijn om hieruit te concluderen: “Aha, dus langer is beter!”. Het gaat er op zo’n landing page niet om hoeveel je vertelt, maar wát je vertelt en hóe je het vertelt. Wat CRE wel aantoont is dat je niet altijd blindelings ervan uit moet gaan dat een website-pagina per se kort moet zijn om resultaat op te leveren.

In de case study legt CRE gedetailleerd uit hoe zij de pagina hebben opgebouwd. Je kunt die case study — samen met nog een handvol andere — downloaden in de “Learning Zone” op hun website. Ik zou het zeker even doen als ik jou was, want het geeft een verfrissende nieuwe kijk op het begrip “landing page”.

Hoe ga jij om met de lengte van pagina’s op je website?

Uit nieuwsgierigheid… hoe ga jij zelf om met de lengte van landing pages (of je home page) op jouw website? Doe je je best om alles “boven de vouw” te houden of laat je je ook wel eens verleiden tot het vertellen van een langer verhaal? Als je daar iets over kwijt wil, laat dan gerust een reactie achter.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
Digital Loyalty Card Program
magnifiercross