Iedereen die wel eens bij de bouw van een website betrokken is geweest, weet dat het ontwerp van de website het meest tijdrovende onderdeel van het hele project kan zijn. Want over webdesign heeft echt iedereen een mening... tot en met de echtgeno(o)t(e) van de directeur.
Natuurlijk is het design van een website enorm belangrijk en mag en moet er op allerlei manieren kritisch naar gekeken worden. Maar door de subjectiviteit waarmee dat gebeurt (zoveel mensen, zoveel meningen) dreigen veel andere aspecten van de website -- functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid, conversie, inhoud -- vaak onder te sneeuwen.
Ondergetekende heeft al in heel veel hoedanigheden een steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van evenzovele websites. Onder andere -- eeuwen geleden -- als account manager bij een design-gericht reclamebureau met al even design-gerichte opdrachtgevers. Toendertijd vond ik het helemaal niet vreemd om samen met een klant wekenlang met een webdesign bezig te zijn. En dan moest het daadwerkelijke bouwen van de website nog beginnen. Tegenwoordig word ik al een beetje ongedurig als we binnen 2 dagen nog geen knoop hebben doorgehakt over het webdesign 😉
Tijden, mensen en inzichten veranderen. Afhankelijk van de doelstellingen van een website kan een webdesign binnen een uur klaar zijn of moet er wel degelijk veel meer tijd aan worden besteed. Hoe het ook zij, één ding zou -- naar mijn onbescheiden mening -- altijd als een paal boven water moeten staan: webdesign staat altijd in dienst van de website, en niet andersom.
Die mening leidt regelmatig tot pittige discussies met designers: hiernaast ziet u mijn speciale T-shirt dat ik altijd aantrek als ik een afspraak met een webdesigner heb, om te voorkomen dat die discussies uit de hand lopen. Maar alle gekheid op een stokje:zonder wrijving geen glans.De "botsing" tussen sterk op cosmetiek en esthetiek gefocuste ontwerpers enerzijds en de "resultaat-en-rendement-types" zoals ikzelf anderzijds, leveren vaak de mooiste best-of-both-world-websites op. Om nog maar niet te spreken van een hoop handige webdesign tips die u op onze website terug kunt vinden.
Bij WebGenerator gaan we overigens heel flexibel om met webdesign. Daarom bieden we ook vijf verschillende benaderingen van webdesign waaruit onze opdrachtgevers kunnen kiezen. Soms is dat een eenvoudige maar professionele website template, bijvoorbeeld als tijd en budget (of beide) krap zijn. Andere keren nemen we gewoon het webdesign over van de al bestaande website van de klant, simpelweg omdat dat er nog prima uitziet. Ook werken we heel vaak samen met reclamebureaus (ruim vertegenwoordigd binnen onze tientallen partners) die het webdesign aan ons aanleveren om er een werkende, goed vindbare website met content management systeem van te maken. En natuurlijk blijven er (gelukkig) nog voldoende projecten over waarbij we het webdesign "from scratch" mogen ontwerpen. Want ook dát is en blijft mooi en dankbaar werk.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.