Korter offerte-aanvraagformulier werkt voor ons 50% beter

Een tijdje geleden hebben we een extra variant van ons offerte-aanvraagformulier (voor website-ontwikkeling) op onze website geplaatst. Eigenlijk wilden we de conversie van de twee formulieren testen met Google Website Optimizer om zo te kijken welk formulier het beste presteerde. Dat is er nooit van gekomen, maar na drie maanden konden we ook prima conclusies trekken over de conversie uit onze eigen statistiekentool WebGenerator ProStats. En die conclusies waren een – zeer prettige – verrassing!

Het verschil tussen de twee formulieren

Inhoudelijk verschillen de twee formulieren nauwelijks: we vragen om contactgegevens, een budgetindicatie en men kan de wensen t.a.v. een nieuwe website invullen. In het oude formulier stonden echter alle invoervelden onder elkaar, in het nieuwe formulier hebben we ze met behulp van de formulierenmodule in ons CMS over twee kolommen verdeeld. Het formulier werd daardoor een stuk korter, zodat het bij vrijwel alle beeldschermen zonder scrollen in beeld past.

Het oude formulier
Het nieuwe formulier

De resultaten

Beide formulieren stonden ongeveer 3 maanden lang op onze site. We lieten bezoekers op de verschillende formulieren uitkomen door soms naar het ene formulier te linken en soms naar het andere. Ons gevoel zei ons dat het kortere formulier het beter zou moeten doen en dat bleek ook te kloppen. Maar het verschil was veel groter dan verwacht:

Meetperiode 90 dagen
Bekeken
Verzonden
Conversie
Lang formulier
969 keer
77 keer
8%
Kort formulier
305 keer
38 keer
12,5%

Conclusie: het korte formulier genereerde in verhouding ruim 1,5 keer meer aanvragen. Ofwel: als de 969 bezoekers die het lange formulier bekeken, in plaats daarvan het korte formulier hadden bekeken, dan hadden we daaruit 120 i.p.v. 77 offerte-aanvragen ontvangen. Een substantiële conversie-verbetering. U begrijpt dat vanaf nu álle offerte-buttons op onze website naar het korte formulier leiden en dat ook andere formulieren op onze site binnenkort behoorlijk ‘gekortwiekt’ zullen worden.

Wat zijn uw ervaringen met online formulieren?

Heeft u ook wel eens geëxperimenteerd met formulieren op uw website? Wij (en ongetwijfeld ook de lezers van onze blog) zijn benieuwd naar uw ervaringen. Laat gerust een reactie achter als u ze met ons wilt delen! Ook vragen zijn natuurlijk van harte welkom.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *