Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 036 30 200 15

Hoe hoger in Google, hoe beter. Maar hoevéél beter?

Dat een hogere positie in Google je meer website-bezoekers oplevert, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Maar hoeveel meer bezoekers levert een eerste positie op ten opzichte van een tweede, derde of nog lagere positie? Een recent onderzoek van Caphyon, een ontwikkelaar van o.a. zoekmachineoptimalisatie-tools, geeft inzicht in deze doorklik-ratio's. In dit artikel een korte samenvatting (want het rapport zelf telt 56 pagina's). En een paar tips waar je in dit verband misschien wat aan hebt.

Einde Magento Go - Magento Go Alternatief?

Doorklikratio's voor verschillende posities in Google

Hieronder zie je de doorklikratio's voor posities op de eerste pagina in Google. Je moet het als volgt interpreteren: als er 100 keer gezocht wordt op (in dit voorbeeld) de zoekterm "lorem ipsum dolor sit amet", dan wordt er 31,24 keer doorgeklikt op het eerste zoekresultaat, enzovoorts.

Dat is bij elkaar toch geen 100%?

Snelle hoofdrekenaars hebben het al gezien: in totaal leidt slecht 71,33% van zoekopdrachten in Google tot een doorklik op een resultaat op de eerste pagina. Daar zijn de volgende verklaringen voor:

  • Een deel van de zoekers kijkt verder dan de eerste pagina. Pagina 2 en 3 genereren bij elkaar nog 5,59% van de doorkliks.
  • Sommige mensen klikken door op de betaalde Adwords-resultaten die boven en of naast de reguliere zoekresultaten worden getoond. Het originele rapport besteedt daar apart aandacht aan.
  • Soms zullen mensen helemaal niet doorklikken, maar een andere, meer verfijnde zoekopdracht uitvoeren. Het kan ook zo zijn dat mensen het antwoord op hun vraag als direct in het zoekresultaat zien staan, zodat het niet meer nodig is om nog door te klikken.

Wat kun je met deze informatie?

Ik hoor je nu denken:

"Dus ik moet in de bovenste helft van de eerste pagina van Google staan. Tja, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken."

We weten allemaal dat het vreselijk moeilijk is om voor bepaalde termen zo hoog in Google gevonden te worden. Op onze website vind je daarover een tiental basistips, maar ook die bieden geen garanties (hoewel we zeker adviseren om ze toe te passen in het reguliere beheer van je website).

Maar nu je de (grote) verschillen in doorklikratio's gezien hebt, kun je jezelf wel een aantal vragen stellen:

  • Kan ik een bestaande hoge positie nog 1 of 2 plekjes omhoog krijgen?
  • Kan ik de vindbaarheid en zichtbaarheid op mijn eigen merk- of bedrijfsnaam verbeteren?
  • Zou het mogelijk mijn website meerdere keren op pagina 1 van Google te krijgen?

En daar zijn wel wat zinnige dingen over te zeggen, dus lees even verder...

Een bestaande hoge positie in Google een klein duwtje omhoog geven

Soms gebeurt het: een pagina van je website scoort min of meer toevallig hoog in Google op een bepaalde zoekterm. Misschien heb je informatierijk blogartikel geschreven over een specifiek onderwerp, of ergens een aspect van je dienstverlening net wat uitgebreider en beter omschreven dan je concurrenten.

Misschien ben je je daar van bewust, maar misschien ook niet. De beste manier om erachter te komen of je website in Google "scoort" op bepaalde zoektermen, is Google Webmaster Tools. Dat biedt je een overzicht van de zoekopdrachten waarmee mensen op je website binnenkomen, inclusief je gemiddelde positie voor die zoekopdracht én de pagina van je website die door Google als zoekresultaat wordt getoond.

Google Webmaster Tools is gratis en het is niet zo ingewikkeld om het op je website te installeren.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

magnifiercross