WebGenerator heeft op haar blog al meerdere malen geschreven over het A/B-testen van onderwerpregels van e-mail nieuwsbrieven. Bart Scheffer van Cantab volgde die blogposts met interesse en mailde ons vandaag spontaan de bevindingen van een A/B-test met zijn eigen e-mail nieuwsbrief. We delen zijn ervaringen graag met u.
Bart, bedankt!
In navolging van het eerdere artikel over welke onderwerpregel het meest succesvol is en de A/B-test van WebGenerator heb ik ook een test uitgevoerd om te onderzoeken welke onderwerpregel het hoogste resultaat oplevert.
Vanuit de eerdere discussie suggereerde ik dat "nieuwsbrief" in de onderwerpregel zorgt voor een lagere open- en clickratio dan een onderwerpregel die inspeelt op de behoefte van de ontvanger. De A/B-test van WebGenerator toonde echter aan dat het gebruik van "nieuwsbrief" in de onderwerpregel resulteerde in een hoger openingspercentage. Tijd dus om dit nader te onderzoeken!
Voor deze A/B-test maakte ik gebruik van twee verschillende onderwerpregels:
In tegenstelling tot de WebGenerator nieuwsbrief, bestaat de onderwerpregel van de Cantab nieuwsbrief vaak uit een omschrijvende onderwerpregel. Interessant dus om de verschillen te testen. De test is uitgevoerd op dinsdag 27 april 2010 om 11.45 uur. De sample bestond uit 279 (Variant B) en 280 (Variant A) opt-in emailadressen.
In tegenstelling tot de A/B-test van WebGenerator, toont deze test aan dat het gebruik van "nieuwsbrief" zorgt voor een lager percentage openers dan de tweede variant. Een mogelijke verklaring kan zijn dat de ontvangers van de Cantab nieuwsbrief niet gewend zijn om een e-mail te ontvangen met als onderwerpregel "nieuwsbrief", terwijl de ontvangers van de WebGenerator nieuwsbrief dit wel zijn.
De vraag is alleen of het openingspercentage wel een goede graadmeter is. Immers, mobiele telefoons worden in veel gevallen niet meegenomen, terwijl iemand die per ongeluk de e-mail nieuwsbrief opent in Outlook wel wordt meegerekend. De doorklikratio daarentegen geeft aan welk percentage van de ontvangers een bewuste actie onderneemt en op een link in de email klikt.
Hieronder staan de resultaten van de doorklikratio:
Ondanks het iets lagere openingspercentage van Variant A (met "nieuwsbrief" in de onderwerpregel), heeft Variant A wel een significant hogere doorklikratio. Dit betekent dus dat uiteindelijk meer ontvangers een bewuste actie hebben ondernomen na ontvangst van de nieuwsbrief.
Dus voortaan altijd "nieuwsbrief" gebruiken? Dat is lastig te zeggen. Uiteindelijk gaat het allemaal om testen, testen en nog eens testen. Gelukkig bieden de e-mail marketingoplossingen zoals ProMail van WebGenerator en het door Cantab gebruikte systeem voldoende mogelijkheden om te testen. En dit zorgt uiteindelijk voor een beter bereik van je nieuwsbrief. To be continued!
Bart Scheffer is Online Marketing Specialist bij Cantab Marketing Services.
Bart helpt bedrijven met het opzetten en inrichten van Closed Loop Marketing
processen, door gebruik te maken van o.a. emailmarketing, zoekmachine-marketing en hoogwaardige telemarketing.
Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog?
Klik dan hier
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.