Je e-mail nieuwsbrief optimaliseren voor Google?

Google is bezig met het testen van een interessante uitbreiding van de functionaliteit van haar zoekmachine. Google staat er bekend om eigen producten zoveel mogelijk aan elkaar te koppelen — iets waarmee ze het machtigste internetbedrijf van dit moment zijn geworden. Ook nu staat er weer een dergelijke wijziging op de rol: de e-mails van het Gmail-account van de gebruiker worden in de zoekresultaten getoond.

E-mail marketing en SEO?

Relevantie

Het gaat Google in eerste instantie om het aanbieden van zoekresultaten die zo relevant mogelijk zijn voor de gebruiker. In de zoekresultaten van Google vinden we momenteel websites, video’s, afbeeldingen, maar nog geen e-mail. Maar in het e-mail account van de gebruiker kan natuurlijk wel informatie staan die relevant is.Voor Google is het daarom een logische stap om deze informatie te tonen in de resultaten van zoekresultaten van Google. In de huidige testfase komen die e-mail resultaten terug naast de ‘normale’ zoekresultaten, maar het zou ook goed kunnen dat deze na verloop van tijd tussen de andere zoekresultaten terugkomen.

Interessante gevolgen voor e-mail marketing

Als Google dit experiment doorzet dan kan dat bijvoorbeeld veel impact hebben voor e-mail marketing. Op dit moment speelt zoekmachine-optimalisatie daarin nog geen grote rol maar dat zal gaan veranderen. Je kunt je zomaar voorstellen dat e-mail marketeers titels en inhoudvan e-mail nieuwsbrieven gaan voorzien van belangrijke keywords als ze een nieuwsbrief maken. Want wat is er — vanuit een marketingperspectief — mooier dan iemand een resultaat op zijn zoekopdracht te laten zien vanuit zijn eigen e-mail archief? Nieuwsbrieven mogen immers alleen maar verstuurd worden naar bestaande klanten of naar mensen die toestemming hebben verleend, dus de verzender van de e-mail nieuwsbrief is in meer of mindere mate al een “bekende”.

Privacy

Een struikelblok kan wellicht privacy zijn. E-mail wordt beschouwd als een ‘vertrouwelijk’ kanaal, maar Google laat hiermee zien dat de inhoud van Gmail door de zoekmachine wordt gelezen en doorzocht. Dat zou weleens op verzet kunnen stuiten van haar gebruikers. Dit is eventueel op te lossen door de eigenaar van het Gmail account de keuze te geven om de e-mails wel of niet te laten opnemen in de resultaten. Het zal interessant zijn om te zien hoe Google hiermee om gaat en wat de reacties van Gmail-gebruikers hierop zullen zijn…

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden?

WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *