Je weet het eigenlijk wel: je e-mail nieuwsbrief moet je kort en krachtig houden. Simpelweg omdat die e-mail nieuwsbrief steevast in een overvolle mailbox terecht komt, omringd door - voor de ontvanger - veel belangrijkere berichten. Maar ja, je hebt zoveel te vertellen. En je wilt het ook goed uitleggen. En diep in je hart ben je van mening dat de lezers van jóuw nieuwsbrief daarvoor wel tijd willen en kunnen maken. Want ze hebben zich er toch zelf voor aangemeld?
Een onderzoek van usability guru Jakob Nielsen toont aan dat 'héél kort & krachtig' het devies is als je een boodschap bij de gemiddelde nieuwsbrieflezer naar binnen wilt krijgen. Een 'eyetracking heatmap’ uit dat onderzoek laat goed zien hoe je dat het beste kunt doen. Eyetracking is een onderzoeksmethode die precies laat zien waar lezers het meest naar kijken, vaak toegepast op websites, maar in dit geval dus op een nieuwsbrief maken. Hieronder die heatmap, met in rood de meest bekeken delen en in blauw de minst bekeken delen van de nieuwsbrief.
.
Zie je hoe de nadruk ligt op het lezen van de eerste twee woorden van de titels, gevolgd door afnemende aandacht voor de rest van het artikel? En hoe de aandacht snel verder afneemt naarmate de lezer naar beneden gaat? Alsof dat al niet genoeg is om duidelijk te maken hoe vluchtig de aandacht van de gemiddelde nieuwsbrieflezer is, meldt Nielsen in zijn onderzoek ook nog:
"...the average time allocated to a newsletter after opening it was only 51 seconds. "Reading" is not even the right word, since participants fully read only 19% of newsletters. The predominant user behavior was scanning. Often, users didn't even scan the entire newsletter: 35% of the time, participants only skimmed a small part of the newsletter or glanced at the content."
Au. Daar sta je dan met je literaire ambities. Het wordt nog erger, want zelfs een gemoedelijk introductietekstje bovenaan je nieuwsbrief kun je volgens Nielsen maar beter achterwege laten:
"People were highly inclined to skip the introductory blah-blah text in newsletters. Although this text was only three lines long on average, our eyetracking recordings revealed that 67% of users had zero fixations within newsletter introductions."
Samengevat kunnen de volgende e-mail marketing lessen worden getrokken uit het onderzoek van Nielsen:
Hoewel het onderzoek van Nielsen al bijna 5 jaar oud is, heeft het ons in ieder geval weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Onze eerstvolgende nieuwsbrief zal een stuk beknopter worden. Die van jou ook?
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.