De afgelopen jaren is er enorm veel veranderd in e-mail marketing. Steeds minder mails worden geopend, wat het niet makkelijker maakt om dit kanaal goed in te zetten. Door een aantal stappen te volgen kun je e-mail marketing voor je laten werken, om het zo rendabel in te kunnen zetten. Hierbij 4 tips om dat te doen.
Met de toename van mobiel gebruik worden op dit moment al bijna de helft van alle mails op mobiele apparaten geopend. Dat heeft tot gevolg dat je daar ook bij na moet denken bij het opstellen van een mail: belangrijk is daarbij om het kort te houden – mobiele gebruikers hebben minder ruimte op het scherm, probeer de boodschap zo snel mogelijk over te brengen.
Naast de afzender is het onderwerp van groot belang voor het aantal geopende nieuwsbrieven. Zorg er ook hierbij voor dat de titel kort en duidelijk is, en dat de ontvanger direct wordt overtuigd om de mail te openen.
Een e-mail is een mogelijkheid om een gesprek te hebben met de doelgroep. Het is dus een goed idee om de mails te personaliseren. Bouw de nieuwsbrief zo op dat je de ontvanger kunt aanspreken met zijn of haar naam – door dit te personaliseren zal een ontvanger eerder doorlezen, dat moet het uiteindelijke doel zijn.
Het versturen van een nieuwsbrief is de eerste stap, het evaluatieproces de volgende. Door het evalueren van de resultaten, het aantal kliks, aantal geopende mails, sales etc, kun je ervoor zorgen dat de volgende mail nóg beter kan worden. Als voorbeeld: valt het aantal geopende berichten tegen, dan moet er gewerkt worden aan het onderwerp en de bezorging.
Door deze 4 stappen goed te volgen kun je e-mail marketing inzetten als een rendabel marketingkanaal. Blijf goed evalueren en verbeter daarmee iedere mail.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.