Een social media strategie voor het MKB
22.08.2014 | theguardian.com

De afgelopen jaren hebben bedrijven in Nederland gezien hoe snel social media gegroeid is. Door die toename is het bijna niet meer te negeren – en dat zou ook niet moeten gebeuren. Social media is niet alleen voor de grootste bedrijven weggelegd, maar ook het midden- en kleinbedrijf kan er een belangrijke rol spelen.

Door direct in contact te staan met de doelgroep kun je jouw bedrijf sterker maken. Maar social media kan ‘groots’ lijken, het is dus goed om na te denken over een social media strategie; maak een plan voor social media uitingen, en richt je daarbij op een specifieke doelgroep – zo kun je jouw boodschappen goed vorm geven.

De invloed van webdesign op conversie
18.08.2014 | entrepreneur.com

Voor eigenlijk ieder bedrijf dat met de website een commercieel doel heeft, is er een statistiek dat van groot belang is; het conversie percentage. Het staat voor het aandeel van bezoekers dat een bepaalde actie onderneemt – dat kan een aankoop zijn, of een aanvraag tot informatie of offerte.

Het verhogen van dit percentage is voor deze bedrijven dus zeer belangrijk, maar hoe doe je dat? Er zijn een aantal onderdelen van de website die hier invloed hebben – een daarvan is het webdesign. Het uiterlijk van de website heeft een directe invloed op de manier waarop bezoekers eventueel tot klant worden omgetoverd.

10 voordelen van social media marketing
13.08.2014 | forbes.com

Social media heeft als marketingtool de naam dat het minder waardevol is wanneer we kijken naar omzet. Dat klopt misschien ook wel – maar dat komt ook omdat social media door veel bedrijven op een minder goede manier wordt ingezet. Het kanaal zelf heeft namelijk zeer veel potentie.

Het grote voordeel van social media marketing is bijvoorbeeld dat een merk menselijk wordt. Was het eerst alleen bedrijf met een bepaalde uitstraling, zorgt social media ervoor dat het bedrijf een stem krijgt. Dat heeft als gevolg dat mensen zichzelf kunnen spiegelen aan een bedrijf, en daar sneller een aankoop zullen doen dan bij een concurrent.

Hoe schrijf je een social media strategie?
08.08.2014 | business2community.com

Social media inzetten voor uw bedrijf kan erg leuk zijn, maar uiteraard moet het ook resultaat opleveren. Dat betekent dat je moet weten waarom u eigenlijk social media inzet, en voor wie. Het onderzoeken hiervan resulteert in een social media strategie – een plan waarin bovenstaande beschreven staat.

Maar hoe stelt u zo’n strategie precies op? Het begint allemaal met het bepalen voor wie je nu op social media actief bent. Is dat de hele doelgroep of maar een deel ervan? Boodschappen op sociale netwerken zijn anders voor tieners dan voor zakenmensen, en de rest van de strategie zal dan ook gebaseerd zijn op het gekozen publiek.

Webdesign waar bezoekers door terugkeren
05.08.2014 | theguardian.com

Voor bedrijven die online actief zijn is de website de belangrijkste bron; hier is waar de meeste bezoekers op terecht zullen komen, en ook waar de leads of verkopen uit gehaald moeten worden. En misschien nog wel belangrijker dan nieuwe bezoekers, zijn bezoekers die terugkeren. Deze loyaliteit is veel waard.

Maar hoe pak je dat aan? Het begint helemaal bij het begin, bij het neerzetten van het idee wat betreft webdesign en de werking van de website. Er zal een balans moeten worden gevonden tussen een mooi uiterlijk en de gebruikersvriendelijkheid; als de bezoeker de juiste content niet kan vinden, zal het resultaat tegenvallen.

De groeiende macht van social media marketing
21.08.2014 | forbes.com

Digitale marketing is een wetenschap. Bedrijven denken na over iedere stap die ze online zetten, en ook hoe ze klanten hierbij kunnen inzetten. Social media marketing is daarvan een goed voorbeeld; veel tweets, posts op Facebook, filmpjes op Vine – zijn een resultaat van de social media strategie van een bedrijf.

Uiteraard is social media niet ontstaan als marketingmiddel, dat is zo gegroeid. En die groei is niet meer te stoppen. Netwerken als Twitter, Facebook en YouTube worden alleen nog maar groter, mede door bedrijven die deze sites inzetten als marketingkanalen. Ieder bedrijf dat online actief is zou deze platformen dan ook moeten inzetten.

5 e-mail marketing fouten die je niet moet maken
15.08.2014 | huffingtonpost.com

Binnen e-mail marketing zijn er veel goede beslissingen die je kunt nemen. Maar er zijn ook acties die jouw ontvangers tegen je in het harnas jagen, iets wat je uiteraard moet zien te voorkomen. Om de meeste waarde uit e-mail marketing te halen zal die ontvanger centraal moeten worden geplaatst.

Waar het fout kan gaan is bijvoorbeeld door herhaling. Wanneer bepaalde content (of voor webshops: bepaalde producten!) steeds terugkomen in de nieuwsbrieven of mailings, zal een groot deel van de ontvangers de interesse verliezen. Probeer dus altijd te verrassen en blijf het publiek vermaken.

Social media en SEO, wat is de juiste weg?
12.08.2014 | theage.com.au

Sinds social media op is gekomen is het een ware hype onder marketeers van bedrijven die online actief zijn. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is echter nog altijd de grootste bron van kwalitatief goede bezoekers. Hoe moet je de tijd verdelen tussen deze kanalen of kan dat prima samen?

Voor veel merken komt het erop neer dat social media een kanaal is om het merk verder uit te bouwen en een publiek te verzamelen dat loyaal is. Voor SEO geldt dat er veel directe sales uitkomt. Het is dus vooral een vraag over hoeveel tijd je moet besteden aan social media om je doelen te bereiken, zonder dat dit directe doelstellingen voor omzet oplevert.

8 webdesign trends die er toe doen
07.08.2014 | business2community.com

‘De informatie op de website is erg goed, ik vind het niet erg om de gele letters op de groene achtergrond te lezen’, is iets dat we niet snel horen. Webdesign doet er toe, het is een belangrijke onderdeel van de ervaring van de gebruiker – en dat neemt alleen maar toe. Welke trends zien we op dit moment in webdesign?

Een van de interessante ontwikkelingen is ‘Je bent nu hier’. Op de meeste websites verandert de navigatie niet, op welke pagina je ook zit. Eigenlijk is dat vreemd, omdat deze zou mee kunnen ‘bewegen’ met de gebruiker, waardoor die altijd snel heen en en weer kan klikken. Een trend die weleens serieus kan komen opzetten de komende maanden.

Wat je wel en niet moet doen bij video’s in email
04.08.2014 | business2community.com

Uit een recent onderzoek van Email Monks is gebleken dat het gebruik van video in email marketing kan zorgen voor een 280% groei in interactie van de ontvanger. Het is dus een uitstekend middel om je emails te verrijken, en dit marketingkanaal een boost te geven. Maar hoe pak je dat aan?

Wat je vooral wel moet doen is de video kort houden, en dus niet te diep in de materie in moet gaan. Voor lezers die uitgebreider willen kijken zorg je ervoor dat er een langere video op de site beschikbaar is – dit zorgt er dan weer voor dat lezers gaan doorklikken vanuit de email, met een beter resultaat tot gevolg.

Simpele manieren om e-mail marketing voor je te laten werken
19.08.2014 | business2community.com

Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je hebt; wanneer je online actief bent als bedrijf kan e-mail marketing een waardevol marketingkanaal zijn. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de ROI (return on investment) van e-mail erg hoog is. Maar hoe begin je ermee?

Er zijn een aantal simpele manieren om e-mail marketing voor je te laten werken; dat betekent dat je met weinig inspanning en uitgaven toch een erg goed resultaat kunt neerzetten. Dat begint al bij het neerzetten van de campagne; maak gebruik van ‘standaard’ templates en pas deze aan naar jouw stijl.

3 redenen waarom webdesign centraal moet staan
14.08.2014 | entrepreneur.com

Een website is voor veel bedrijven in Nederland dé plek waar het online moet gebeuren; er moeten verkopen worden gerealiseerd, leads worden verzameld, of informatie worden gedeeld. Dat betekent ook dat het webdesign daarbij een belangrijke rol speelt – hoe beter de site is, hoe beter deze functioneert immers.

Toch zie je dat veel bedrijven het webdesign neerlegt bij een kleine groep zoals de marketingafdeling, terwijl dit juist een centrale rol in de gehele organisatie zou moeten spelen. Door constant te werken aan het webdesign kan de informatie worden gepresenteerd zoals het publiek dat het liefste ziet.

5 manieren om de ROI van social campagnes te bepalen
11.08.2014 | theepochtimes.com

Social media groeit onder marketeers uit tot een van de populairste kanalen. Dat komt aan de ene kant door de gemakkelijke beschikbaarheid van het juiste publiek, en aan de andere kant door de relatief lage investeringen die nodig zijn. Maar ook met lage investeringen is het goed om de resultaten te monitoren.

Al sinds het ontstaan van social media en sinds de eerste bedrijven het zijn in gaan zetten, is er een discussie over de ROI (return on investment). Wat wordt er precies uit social media gehaald? Er zijn verschillende manieren om dit te meten. Een goede optie is bijvoorbeeld de interactie te meten van de volgers op de verschillende netwerken.

Infographic: de klant bereiken via e-mail marketing
06.08.2014 | mobilemarketingwatch.com

E-mail marketing heeft al sinds het begin twee kanten. Aan de ene kant is het een geweldig marketingkanaal, aan de andere kant kan het als ongewenst worden gezien – in het laatste geval komt dat meestal doordat e-mail verkeerd wordt ingezet. Het kanaal kan erg veel waarde hebben wanneer de lezer centraal wordt gesteld.

In deze infographic wordt er duidelijk uitgelegd hoe e-mail marketing de relatie met de klant kan verbeteren, en hoe daar uiteindelijk ook flink omzet uit kan worden gehaald. Het begint met het binnenhalen van de klant als lezer, en eindigt met het reactiveren van deze klant.

Social media marketing voor new business?
01.08.2014 | lifehacker.com.au

Social media is natuurlijk een relatief nieuw kanaal dat als marketingmiddel kan worden ingezet. Dat betekent ook dat veel bedrijven moeten testen en experimenteren om goede resultaten te behalen. De belangrijkste gedachte is dat social media marketing niet direct een saleskanaal is, maar vooral een manier om een merk op te bouwen.

Dat betekent niet dat er geen verkopen uitgehaald kunnen worden, in tegendeel zelfs; met de juiste strategie kan dat zeker, en staat het een merk niet in de weg. Het is daarbij wel van belang om vooraf goed op te schrijven wat er gedaan gaat worden, en vooral ook welke platformen er worden gebruikt.