Met de aanstaande BTW verhoging op 1 oktober 2012 van 19% naar 21% zal er veel gaan veranderen voor winkels in Nederland, óók voor online winkels. Wat zijn de gevolgen voor e-commerce en hoe kunnen webwinkels daar het beste mee omgaan?
Per 1 oktober gaat het BTW tarief omhoog in Nederland, wat zal betekenen dat de producten bij de webwinkels in ons land massaal moeten worden aangepast. Dat zal gevolgen hebben voor of de bezoeker of de webshop: iemand zal er tenslotte op achteruit gaan… maar wie? Die keuze zal niet zo makkelijk te maken zijn.
Een product dat € 100 exclusief BTW kost en in de webwinkel dus een prijskaartje heeft van € 119, heeft per 1 oktober een prijs van € 121. Veel webshopbeheerder zullen ervoor kiezen om de hogere BTW op die manier door te voeren en laten hun klanten dus de hogere BTW betalen. Maar wat als het aantal orders daardoor daalt? En als concurrenten hun prijzen niet verhogen? Het afwentelen van de hogere BTW op je klanten kan dus grote gevolgen hebben.
De andere mogelijkheid is dat je de prijzen gelijk houdt en zelf het verlies neemt. Dit is voor je klanten natuurlijk een fijnere oplossing: zij blijven hetzelfde betalen. Maar voor jou als winkelier gaat het van de marge af. Je zult dus goed moeten onderzoeken of je de ruimte hebt in de marge om de prijzen gelijk te kunnen houden.
En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.