De e-commerce markt blijft groeien. Niet alleen in ons land, maar wereldwijd wordt er meer online gekocht - zo blijkt uit een recent onderzoek van eMarketer. Dit jaar zal de totale omzet uit e-commerce aankopen stijgen met (net geen) 20% ten opzichte van vorig jaar. En de voorspellingen geven ook een groei aan.
Het onderzoek van eMarketer richt zich op de B2C e-commerce markt; webwinkels die verkopen aan consumenten dus, iets dat ook in ons land de overhand heeft. Het is voor webwinkels interessant om te volgen hoe de markt zich beweegt en wat de verwachtingen zijn. En die verwachtingen zijn goed. Uiteraard zal de groei in percentage gaan afnemen de komende jaren, nu de penetratie onder internetgebruikers steeds hoger wordt, maar nog altijd zal de totale omzet ieder jaar flink toenemen - zo is de verwachting.
Zowel in 2013 als 2014 noteren we een wereldwijde groei van rond de 20%. Dat zal de komende jaren in percentage ieder jaar afnemen, zodat we in 2018 een groei verwachten van rond de 10%. Nog steeds een prima groei van een markt die zich maar blijft ontwikkelen.
Europa
De verdeling van de omzet is ook interessant om eens te bekijken. West-Europa staat voor bijna een kwart van de totale omzet. Azië zit daar met 28% net boven, en de meeste omzet komt met 35% aandeel vanuit Noord-Amerika. Wanneer we kijken naar het aantal inwoners en waar de grootste webwinkels zich bevinden is dit inderdaad best logisch.
West-Europa heeft daarentegen wel de hoogste penetratie onder internetgebruikers; 64% van de internetgebruikers koopt weleens iets bij een webwinkel. Ter vergelijking, in Azië is dit maar 40% - net als overigens in Oost-Europa. Dit zijn markten waar nog grote stappen gemaakt kunnen worden en zijn dus aantrekkelijk voor webshops die op zoek zijn naar landen of werelddelen om naar uit te breiden.